توافق پهانی ترامپ و پوتین

 این بار اما نشریه واشنگتن‌پست از جلسه پنهان موسس شرکت «بلک‌واتر» برای راه‌اندازی کانال مخفی روابط ترامپ و پوتین خبر داده است. شرکت «بلک‌واتر» یک شرکت خصوصی نظامی آمریکایی است که سابقه تامین تجهیزات حضور نظامی آمریکا در عراق را در کارنامه خود دارد. بر این اساس، مقامات آمریکایی، اروپایی و عربی تایید کرده‌اند که امارات متحده عربی در ماه ژانویه نشستی محرمانه را ترتیب داده بود. این نشست که با حضور اریک پرینس موسس شرکت بلک‌واتر و یک فرد روس نزدیک به پوتین برگزار شد، تلاش شد تا بین مسکو و رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، ترامپ، یک خط روابط پنهانی ایجاد شود. بنا به اظهارات این مقامات، گر چه پرینس نقش رسمی در کارزار انتخاباتی ترامپ یا تیم انتقالی وی نداشت، اما خود را به‌عنوان یک فرستاده غیررسمی ترامپ برای اماراتی‌های عالیرتبه‌ای معرفی کرد که در ترتیب دادن دیدار وی با رازدار پوتین نقش داشتند. علاوه بر این، پرینس حامی سفت و سخت ترامپ بوده است. ارقام ثبت‌شده نشان می‌دهد که او 250 هزار دلار به ستاد انتخاباتی ترامپ کمک کرده بود. او با افراد نزدیک به ترامپ از جمله استفان بانون که اکنون استراتژیست و مشاور ارشد ترامپ است، روابط نزدیک دارد. خواهر او نیز وزیر آموزش کابینه ترامپ است. او همچنین در کارگروه‌های انتقال قدرت ترامپ در ماه دسامبر در نیویورک حضور داشته است.

این نشست پنهانی که حدود روز 11 ژانویه، یعنی 9 روز پیش از آغاز به کار ترامپ شکل گرفت، در مجمع‌الجزایر سیشل در اقیانوس هند انجام شد. گر چه آنچه در این نشست گذشت به‌طور کامل فاش نشده است، اما مشخص شده یکی از دلایلی که امارات پذیرفته است که این نشست را ترتیب دهد این است که مشخص شود آیا روسیه تشویق خواهد شد روابط خود با ایران از جمله بر سر موضوع سوریه را متوقف کند یا نه. این یکی از اهداف دولت ترامپ است که به‌عنوان امتیازی برای لغو تحریم‌های غرب علیه مسکو تلقی می‌شود.

مقامات آمریکایی گفته‌اند اف‌بی‌آی این نشست را از نزدیک مورد پیگیری قرار داده بود و این بخشی از رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا و اتهاماتی مبنی بر همکاری پوتین با ترامپ بوده است. البته اف‌بی‌آی در این رابطه از ارائه اظهارنظری خودداری کرده است. این در حالی است که شان اسپایسر، مسوول رسانه‌ای کاخ سفید گفته است: «ما از هیچ نشستی مطلع نیستیم و اریک پرینس هیچ نقشی در انتقال قدرت آمریکا نداشته است.» سخنگوی اریک پرینس نیز گفته است:‌ «اریک هیچ نقشی در تیم انتقال قدرت آمریکا نداشته و این مساله کاملا ساختگی است. این نشست هیچ ارتباطی به ترامپ نداشته است. چرا جامعه اطلاعاتی آمریکا تا این حد شهروندان آمریکایی را زیر نظر دارد در حالی که باید تروریست‌ها را دستگیر کند؟»

پرینس به‌عنوان موسس شرکت بلک واتر مشهور است، یک شرکت امنیتی که پس از وقوع چند مورد، به نماد تعرض‌های آمریکا در عراق تبدیل شد. یکی از این تعرض‌ها در سال 2007 توسط کارکنان این شرکت روی داد و پس از آن به این جرم متهم شدند: کشتار غیرنظامیان در یک میدان شلوغ عراق. پس از آن پرینس این شرکت را فروخت اما دوباره برندسازی کرد و به امپراتوری شبه‌نظامی خود با قراردادهایی در خاورمیانه و آسیا ادامه داد. او اکنون ریاست یک شرکت هنگ‌کنگی به نام «فرانتیر سرویسز گروپ» را بر عهده دارد. او نقش غیررسمی در کابینه یا تیم انتقال قدرت ترامپ دارد. نشست سیشل پس از مذاکرات خصوصی جداگانه در نیویورک با حضور نمایندگان عالیرتبه ترامپ، مسکو و امارات شکل گرفت. در ماه نوامبر، در نیویورک، فلین، مشاور امنیت ملی ترامپ و کوشنر مشاور و داماد ترامپ با سفیر روسیه در آمریکا دیدار داشته اند. آنها همچنین با شیخ محمد بن زاید آل نهیان شاهزاده ابوظبی در اواخر دسامبر دیداری پشت درهای بسته داشتند. امارات در یک تخطی غیرمعمول از پروتکل‌ها، پیشاپیش به دولت اوباما اطلاعی در مورد این دیدارها نداد. مقامات تایید کرده‌اند که زاید و برادرش که مشاور امنیت ملی امارات است، با هدف ایجاد یک کانال غیررسمی بین ترامپ و پوتین نشست سیشل را با حضور مقامات دولت روسیه ترتیب دادند.