دردسر قرارداد ایران و بوئینگ برای ترامپ

شرکت بوئینگ روز سه شنبه یک توافق آزمایشی برای فروش 60 هواپیمای 737 به یک خط هواپیمایی ایران به ارزش 6 میلیارد دلار را اعلام کرد.

این اقدام منتقدان آمریکایی ایران را عصبانی کرد و به نظر می‌رسد دشمنی دولت ترامپ در قبال ایران را امتحان می‌کند.

بوئینگ، یک شرکت بزرگ تجاری و یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این توافق که نیازمند موافقت دولت آمریکاست، حدود 18 هزار فرصت شغلی در این کشور ایجاد می‌کند.

توافق بوئینگ با خطوط هواپیمایی آسمان، سومین ایرلاین بزرگ ایران، از زمان روی کار آمدن ترامپ در ماه ژانویه، نخستین مورد تجارت یک شرکت بزرگ آمریکایی با ایران است که اعلام شده است.

بوئینگ دسامبر گذشته از توافقی برای فروش 80 هواپیمای تجاری به ایران‌ایر به ارزش 16.6 میلیارد دلار خبر داده بود.

فروش هواپیمای تجاری به ایران بر اساس توافق هسته‌ای اجازه داده شده است. ترامپ بارها از توافق هسته‌ای انتقاد کرده است. وی توافق هسته‌ای را راهی برای حمایت ایران از تروریسم عنوان کرده است. همچنین ترامپ متعهد شده است تا از صنایع و کارگران آمریکایی در برابر رقبای خارجی حمایت کند.

تحلیلگران هوانوردی معتقدند که در مجموع، قراردادهای بوئینگ با ایران امتحانی برای اولویت‌های دولت ترامپ است. اگر بوئینگ از فروش هواپیما به ایران منع شود، سازندگان هواپیما در دیگر کشورها ممکن است این جای خالی را پر کنند.

ریچارد ابولافیا، معاون گروه تحلیلی تیل گفت: «همیشه در مورد این موضوع جرح و بحث وجود داشته است. »

وی افزود: «ترامپ با موضع سخت در قبال ایران تبلیغات کرد... اما در پایان، فرصت‌های شغلی تولید مطرح است. بله گفتن در این مورد بسیار سخت است ما داریم این کار را به اروپایی‌ها می‌دهیم.»

اعلامیه بوئینگ با دیگر نشانه‌های شدت گرفتن خصومت میان دولت ترامپ و ایران مغایرت دارد. امریکا، ماه گذشته 25 نهاد و فرد ایرانی را تحریم کرد. ترامپ ایران را در فهرست سیاه کشورهای مسلمانی که با ممنوعیت دریافت ویزا مواجه‌اند، قرار دارد.

کلیف کوپچان، رئیس اوروسیا گروپ، یک موسسه مشاوراتی در مورد ریسک سیاسی در واشنگتن گفت: «این قرارداد برای ترامپ منشاء همه تردیدهاست.»

«این قرارداد فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد خواهد کرد اما هواپیماها ذاتا مصرفی دوگانه دارند و می‌توانند گروهای نظامی جابجا کنند و ترامپ به دنبال کاهش نفوذ ایران در منطقه است. این یک شرط‌بندی بزرگی توسط بوئینگ است و این شرکت احتمالا شرایط دشواری در پیش دارد.»