آمریکا کره‌شمالی را تهدید کرد

وزیر خارجه آمریکا، که کشورش روز جمعه دست به حمله موشکی غافلگیرانه‌ای علیه سوریه زد، هشدار داد که آمریکا آماده است به‌تنهایی علیه کره‌شمالی اقدام کند.

تیلرسون در تفرجگاهی در فلوریدا، جایی که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا از همتای چینی خود استقبال کرد، گفت: «اگر چین نتواند با ما هماهنگ شود، ما به‌تنهایی برای کنترل بلند پروازی‌های هسته‌ای پیونگ‌یانگ، که قوانین بین‌المللی را نقض کرده است، اقدام خواهیم کرد.»

تیلرسون افزود: «ما به این موضوع تعهد عملی داریم که با همکاری یکدیگر راهی برای حل مسالمت‌آمیز (پرونده کره شمالی) پیدا کنیم. اما پیش از ایجاد مکانیزم گفت‌وگو یا رایزنی، بایستی کره‌شمالی مواضعش را تغییر دهد.»

طبق این گزارش، دونالد ترامپ و «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهوری چین، روز جمعه درباره مسائلی از جمله کره‌شمالی که آمریکا می گوید در حال توسعه موشک فراقاره‌ای بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای برای رسیدن به خاک آمریکا است، گفت‌وگو کردند. طبق گفته رکس تیلرسون، این دو رئیس‌جمهور توافق کردند تا همکاری‌های دو کشور درخصوص کره‌شمالی را افزایش دهند.

از چند هفته پیش، آمریکا در حال تشویق چین برای اعمال فشار بر کره‌شمالی است.

دونالد ترامپ، یکشنبه گذشته در گفت‌وگو با روزنامه «فایننشال‌تایمز» گفته بود اگر چین به تردیدهایش ادامه دهد، آمریکا آماده است برای حل بحران کره‌شمالی دست به اقدام نظامی یکجانبه بزند.