توصیه‌های تغذیه‌ای برای بیماران مبتلا به فشار خون

محمد کاظم زاده با اشاره به آمار بالای مبتلایان به فشار خون بالا در ایرانی‌ها به ضرورت آگاهی از تغذیه سالم تأکید کرد و گفت: با تصمیم به کاهش مصرف نمک، مصرف اندک غذاهای شور از جمله گوشت نمک سود شده، کنسروها، همبرگر، سوسیس و کالباس، سبزی‌های کنسرو شده، خیار شور، ماهی‌های شور و دودی، ترشی‌ها و آجیل شور ضروری است.

وی به محدود کردن استفاده از نمک برای پخت غذا و همچنین برای سفره غذا اشاره کرد و افزود: تا جایی که امکان دارد از نمکدان هنگام صرف غذا و سر سفره استفاده نشود.

کاظم‌زاده با تاکید بر گنجاندن میوه‌ها، سبزی‌ها، حبوبات و غلات در برنامه غذایی روزانه اظهار کرد: با توجه به نقش پتاسیم در پیشگیری و درمان پرفشاری خون از میوه‌هایی نظیر زردآلو، گوجه فرنگی، هندوانه، موز، سیب زمینی، آب پرتقال و گریپ فروت که منابع خوبی از پتاسیم هستند، استفاده کنید و مصرف سبزی‌های حاوی سدیم بالا شامل اسفناج، کرفس، ریواس و شلغم در افراد مبتلا به فشارخون بالا کاهش یابد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه همدان با اشاره به نقش دو عنصر کلسیم در کاهش فشار خون و منیزیم موثر در افزایش قطر عروق گفت: انواع غلات سبوس دار، سبزی با برگ سبز تیره، حبوبات، مغزها و نان  منبع منیزیم، شیر و فرآورده‌های لبنی کم چرب دارای کلسیم هستند.

کاظم‌زاده به مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها در غذای اصلی و میان وعده‌ها توصیه کرد و افزود: مصرف روغن‌هایی با منبع حیوانی از جمله پیه، کره و روغن های جامد باید کاهش یابد و روغن‌های گیاهی مانند ذرت و آفتاب‌گردان جایگزین آنها شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه با تأکید بر مصرف منظم ماهی در برنامه غذایی گفت: مصرف مواد غذایی حاوی اسید چرب اشباع و کلسترول شامل گوشت قرمز، لبنیات پر چرب، زرده تخم‌مرغ، چربی‌های حیوانی، مارگارین، روغن‌های جامد و  کره کاهش دهید.

وی پرهیز از مصرف غذا در رستوران‌ها را به دلیل استفاده از نمک و روغن فراوان را ضروری برشمرد.

کاظم زاده در پایان اظهار کرد: فراموش نشود که پیاده‌روی و ورزش منظم در کاهش فشارخون و همچنین پیشگیری از ابتلا به آن بسیار موثر است.