بازیگری که ماه پیش مدال گرفت درگذشت

تیم پیگوت-اسمیت بازیگر فیلم‌هایی چون «جواهری در تاج» و «دانتون ابی» که ماه پیش مدال شوالیه را از جوایز سالانه ملکه الیزابت دریافت کرد ، در ۷۰ سالگی درگذشت.

این بازیگر که تقریبا ۵ دهه روی صحنه تئاتر و پرده سینما جای داشت سال ۱۹۴۶ در راگبی متولد و سال ۱۹۶۷ از دانشگاه بریستول فارغ‌التحصیل شده بود و در مدرسه تئاتر اولد ویک بریستول تحصیل کرده بود. او فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۹۶۹ شروع کرد.

پیگوت با تمرکز بر تکنیک‌های کلاسیک نمایشی به سرعت به تلویزیون بریتانیا راه یافت و برای بازی در سریال‌های تلویزیونی یک جایزه بفتا برای بهترین بازیگر مرد دریافت کرد.

پس از بازی در فیلم «زندگی جانسون» در سال ۱۹۷۱ او به ندرت از حضور در فیلم‌ها و بازی‌های تلویزیونی غیبت داشت در دهه ۱۹۷۰ در سریال «دکتر هو» در نقش مارکو دیده شد. او بازیگر سریال‌های دیگری چون «وینستون چرچیل» و «اندازه برای اندازه» هم بود.

از نقش آفرینی‌های جدید وی بازی در سریال «دانتون ابی»، «لوییز و میراندا» و «شاهد ساکت» بود.

او برای سبک بازیگری تحسین شده‌اش در صحنه تئاتر نیز با اقبال زیادی روبه رو بود و در سال ۱۹۷۴ در نمایش شرلوک هولمز در برادوی به صحنه رفت و در نقش دکتر واتسون بازی کرد. او برای بازی‌های تئاتری اش نامزدی جایزه اولیویه و تونی را در کارنامه داشت.

وی اندکی پیش از درگذشتش ایفای نقش شاه چارلز سوم را در سریالی به همین نام به پایان برد. این بازیگر فقید در نقش اصلی این سریال بازی کرده بود.  

مدیر برنامه‌های با تاکید بر این که او یکی از بزرگ‌ترین بازیگران نسل خودش بود از این بازیگر یاد کرد و گفت او همواره به عنوان یک جنتلمن و یک دوست واقعی در ذهن‌ها می‌ماند.

پیگوت-اسمیت سال ۱۹۷۲ با پاملا مایلس بازیگر ازدواج کرده بود که حاصل آن یک فرزند است.  این زوج قرار بود در نمایش «مرگ فروشنده» از ۱۰ آوریل روی صحنه بروند.

این بازیگر برای دریافت نشان شوالیه امپراتوری بریتانیا (OBE) برای خدماتش به عرصه نمایش در فهرست امسال ملکه الیزابت جای داشت.