قهرمان ماراتن المپیک دوپینگی از آب درآمد

فدراسیون جهانی دوومیدانی (IAAF) پیش از این اعلام کرده بود پرونده‌ای برای بررسی تست دوپینگ جمیما سامگونگ باز شده است. او در المپیک ریو ۲۰۱۶ در ماراتن زنان با زمان دو ساعت و ۲۴ ‌دقیقه و چهار ثانیه قهرمان شد.

سامگونگ اولین زن کنیایی بود که به این مقام رسیده است. بعد از سامگونگ، اونیس کروا از بحرین  و ماره دیبابا از اتیوپی از خط پایانی گذشتند. IAAF در بیانیه‌ای درباره دوپینگ سامگونگ گفت‌: تایید می‌کنیم تست دوپینگ سامگونگ به دلیل مصرف EPO مثبت شده است. این تست در برنامه خارج از مسابقات توسط IAAF گرفته شده است.

در صورتی که نمونه B این ورزشکار نیز مثبت شود، او از سوی فدراسیون جهانی محروم می‌شود. سامگونگ قرار بود در آوریل امسال در مسابقات جهانی در رشته ماراتن شرکت کند. او سال گذشته در مسابقات جهانی با زمان دو ساعت و ۲۲ ‌دقیقه و ۵۸ ثانیه قهرمان شد.

کنیا کشوری است که بیشترین دوندگان دوی استقامت جهان را دارد. این کشور در مسابقات جهانی ۲۰۱۵ در صدر جدول مدال‌ها قرار گرفت. این کشور اخیرا با مشکل دوپینگ مواجه شده است. حدود ۴۰ ورزشکار از این کشور از سال ۲۰۱۲ تاکنون دوپینگ مثبت داشتند. قوانین جدید مربوط به دوپینگ در این کشور دوباره وضع شده است.