آمریکا ۱۵۰۰ نیروی هوابرد به افغانستان اعازام کرد

بخشی از تیپ چهارم لشکر 25 نیروهای هوابرد ارتش آمریکا که بالغ بر 1500 سرباز است به منظور ادامه ماموریت «آزادی‌عمل» به افغانستان اعزام می‌شوند.

«ماریانیاکو» از مسئولین روابط عمومی ارتش آمریکا اظهارداشت که اعزام این نیروها فقط به منظور جایگزینی و چرخش سربازان آمریکایی مستقر در افغانستان صورت می‌گیرد و به معنی افزایش سطح نیروهای آمریکایی در افغانستان نیست.

گفته می‌شود که نیروهای آمریکایی در افغانستان بر اساس ماموریت «آزادی عمل» می‌توانند عملیات‌های مشترک نظامی با نیروهای امنیتی افغان و یا به صورت یکجانبه عمل نمایند.

این در حالی است که اوایل ماه جاری نیز مسئول روابط عمومی پایگاه نظامی «لوئیس مک‌کورد» اعلام کرده بود: تیپ شانزدهم حمل و نقل هوایی نیروی زمینی ارتش آمریکا که موسوم به «رپترز» در افغانستان مستقر شدند.

این تیپ نیز به منظور حمایت از ماموریت «آزادی عمل» نیروهای ویژه آمریکا که به صورت یک‌جانبه و بدون مشارکت نیروهای امنیتی افغان صورت می‌گیرد به افغانستان اعزام شده‌اند.

هفته جاری سروان «سالوین» سخنگوی نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی شکست افراد وابسته به داعش در افغانستان را در دستور کار خود قرار داده‌اند که عملیات‌های مشترک با نیروهای امنیتی افغان و عملیات‌های نظامی یکجانبه را روی دست خواهند گرفت.

ژنرال نیکلسون فرمانده ماموریت حمایت قاطع از مجلس سنای آمریکا خواسته بود تا طرح افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان را تائید کند.

وی معتقد است که حل بحران و بن‌بست مبارزه با تروریسم در افغانستان با اعزام نیروهای بیشتر خارجی به این کشور ممکن خواهد شد.

برخی از کارشناسان معتقدند که باوجود خودداری پنتاگون از افزایش رسمی سربازان آمریکایی در افغانستان، پنتاگون به صورت چراغ خاموش در حال افزایش سربازان خود در افغانستان است.