توضیحات رئیس سازمان انرژی اتمی درباره پروژه ده میلیارد دلاری

مراسم دیدار نوروزی ریاست و معاونین سازمان انرژی اتمی ایران با کارکنان این سازمان روز سه شنبه ۱۵ فروردین ماه ۹۶ در سالن اجتماعات خوارزمی سازمان برگزار شد.

 

در این مراسم  علی اکبر صالحی با اشاره به آیه شریفه «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ»، افزود: در زندگی اگر به یک امر توجه ویژه کنیم، زندگی می‌تواند تا حدودی خوشایند باشد و آن توجه به ذات اقدس الهی است و اینکه بدانیم و درک کنیم که در محضر او هستیم، مورد حمایت او هستیم و ما را دوست دارد. ما دوستی مثل پروردگار داریم یقیناً برای حفظ این دوستی باید کاری کنیم که او را نرنجانیم. این بیانش آسان ولی عملش سخت است. ولی اگر بتوانیم این کار را بکنیم زندگی با تمامی سختی هایش، به قول بزرگی همانند صحنه جنگ است. باید دائم مدیریت کنید. در صحنه جنگ اوقاتی هم پیش می آید که شما بر دشمن غالب هستید، یک شادمانی به شما دست می دهد، اما گاهی هم پیش می آید که می بینید دشمن بر شما غالب است و نگرانی شما را افزون می کند.

 

صالحی ادامه داد: ما در این برهه کوتاهی که در این دنیا هستیم، باید به گونه‌ای زندگی کنیم و مدیریت کنیم که نهایت بهره‌مندی را از زندگی داشته باشیم. ما عبث به این دنیا نیامده‌ایم و لذا نباید عبث زندگی کنیم. باید هدف داشته باشیم، تدبیر داشته باشیم تا بنا به اعتقاد خودمان وارد آن فاز ابدیت بشویم. ما الان در فاز موقت هستیم. برای اینکه وارد فاز ابدیت شویم توشه خود را باید پُر کنیم.

 

معاون رییس جمهور گفت: سال 94، سالی بود که بحث مذاکرات بود، مشغول بودیم با اینکه از نظر معیشتی سال سختی بود، اما به خاطر فضای مذاکرات و انتظاری که مردم حول این مذاکرات در خودشان ایجاد کرده بودند سال 94 را عبور کردیم و الحمدالله نتیجه خوبی هم گرفته شد. نتیجه ای که نهایتاً منجر به این شد که همین یک هفته پیش خانم نیکی هیلی سفیر آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل و همچنین تعداد دیگری از مسئولین بلندپایه آمریکا در "آیپک" بدترین نظرات را نسبت به برجام داشتند که متأسفانه در رسانه های ما آن گونه که آنها نسبت به برجام سخن گفتند، منعکس نشد. البته بخشی از آن در رسانه ها منعکس شد ولی اگر همه مطالب و شیوه بیان این مطالب را می‌توانستید ببینید متوجه می شدید که خداوند چه تفضلی کرد. اگر این تفاهم و دستاورد نبود تصور کنید ما با 6 قطعنامه در سازمان ملل روبرو بودیم.

 

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به  رویکرد سیاسی و بین‌المللی‌ ترامپ به خصوص در ارتباط با ایران، افزود: این شرایط امروز چگونه می توانست برای ما متصور باشد. خداوند متعال مقدر نمود که راه باز شود و ما در شرایط بهتر، استوارتر و قوی تری قرار بگیریم. به این صورت که دولتمردان‌شان با عصبانیت کامل در آیپک راجع به برجام صحبت می‌کنند حتی خانم نیکی هیلی با اشاره به دستاورد سانتریفیوژهای پیشرفته ایران اشاره کرده بود که برنامه هسته ای ایران هیچ غروبی ندارد و همه‌اش طلوع صنعت هسته‌ای است. واقعاً وقتی از زبان خصم شما اینها را می شنوید یک مقدار دلتان آرام می‌گیرد که شرایط به لطف الهی خوب است.

 

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: اگر خوب رصد کنید متوجه می شوید که بدخواهان این ملت بزرگوار در پی چه اهدافی بودند و نه فقط به آن اهداف نرسیدند بلکه این ملت بزرگ توانست روی پای خود بایستد، مشکلات را تحمل کند و پیش برود. این یکی از نعماتی است که واقعاً لحظه به لحظه باید شکرگزار آن باشیم. شبانه‌روز در صدد هستند که رخنه کنند. اما به لطف الهی می بینیم که خداوند متعال مقدر کرده با همت شما عزیزان و همکاران و هموطنانتان از امنیت خوبی برخوردار باشیم. نعمتان مجهولتان الصحة و الامان. دو نعمتند که قدرشان مجهول است: صحت و امنیت؛ وقتی که نعمت گرفته شود می فهمیم چیست.

 

وی با اشاره به انقلاب اسلامی ایران گفت: اگر بخواهیم تحلیل درستی از انقلاب داشته باشیم باید دو عنصر را حتماً در نظر بگیریم. یکی تدبیر حکمرانان ما و یکی تقدیر الهی است. در مورد برجام اگر می‌خواست صرف تدبیر باشد خدا می‌داند به کجا می رسیدیم. اما تقدیر الهی مقدر کرد که ما از این گردنه عبور کنیم. اینجاست که تدبیر هر چه بود کافی نبود، تقدیر کاملش کرد. دولت یازدهم  سر کار می‌آید که رویکرد سیاسی و اعتقادی‌اش به حل مسائل از طریق گفت‌وگو و مذاکره، حمایت مقام معظم رهبری، راهگشایی ایشان و آمادگی طرف مقابل برای تفاهم با ایران، منجر به برجام شد. که الان جانشین او، آقای ترامپ می گوید این چه کاری بود. پس ببینید تقدیر الهی مقدر کرده بود که او بخواهد و ما هم حکومتمان، رئیس جمهورمان و رهبر معظممان راه را برای این تفاهم باز کنند. مقام معظم رهبری تدبیر فرمودند راه را برای مذاکره‌کنندگان باز کردند. اگر ما با آمریکا اجازه مذاکره نداشتیم که راه باز نمی شد و به این نتیجه نمی رسیدیم. این تقدیر الهی را هم باید در نظر بگیریم. حالا برخی از عزیزان به خاطر مسائل سیاسی و منافع حزبی مطالبی را مطرح می کنند، اینها زودگذر است، می گذرد و ایام و تاریخ نشان خواهد داد که دستاورد برجام چه دستاورد بزرگی برای این ملت بوده است.

 

صالحی گفت: صنعت هسته‌ای مان الحمدالله سرجایش است، ما قرارداد دو نیروگاه را بستیم. در دسامبر گذشته 185 میلیون دلار اولین قسط آن را پرداختیم و انشاءالله به زودی عملیات ساختمانی اش هم شروع خواهد شد. این کم کاری نیست، هیچ گاه سازمان در طول حیاتش جز قبل از انقلاب یک پروژه 10 میلیارد دلاری، ندیده بود، بعد از انقلاب هم چنین پروژه ای را ما نداشتیم. الحمدالله در اکتشاف و استخراج خبرهای خوبی داریم ولی زمانی که کاملاً اطمینان حاصل شد و محقق شد انشاءالله اعلام خواهد شد. در خصوص معادن اورانیوم امید بیشتری ایجاد شده است. شرایط ما بهتر از آن چیزی است که فکر می کردیم و این خودش باز جای شکر دارد. ما در سایر امور به خصوص همکاری با دستگاه های دیگر الحمدالله قدمهای بلندی را برداشتیم که باز در 20 فروردین بخشی از آنها اعلام خواهد شد. کلاً صنعت هسته‌ای ما روی ریل خودش قرار گرفته، ساخت نیروگاه‌ها، بحث تحقیق و توسعه در ابعاد مختلفش از جمله سانتریفیوژهای نسل جدید همه به خوبی پیش می رود. به لطف الهی تازه صنعت هسته‌ای خودش را یافته است، تازه صنعت هسته ای دارد به گونه ای عمل می کند که هزینه- فایده در نظر گرفته می شود، به گونه ای کار می کند که می خواهد تجاری باشد. یعنی فقط هزینه نکند، بلکه از دل این پروژه ها بتواند برداشت اقتصادی کند.

 

صالحی تصریح کرد: سال 95 از نظر اقتصادی سال سختی بود اما به لطف الهی و با همت شما عزیزان در بُعد فناوری هسته ای فعالیت های خوبی داشتیم که باعث شد بتوانیم بیش از 5.1  برابر سال گذشته دستاورد داشته باشیم که انشاءالله در 20 فروردین ماه این دستاوردها رونمایی خواهد شد.

 

صالحی افزود: از باب دیگر سال 95، سال حزن انگیزی بود. بزرگان زیادی را از دست دادیم. حضرت آیت اله هاشمی رفسنجانی که واقعاً از ارکان این انقلاب بودند را به ناگهان از دست دادیم. چاره ای نیست، جز تسلیم امر الهی، کاری نمی شود کرد. اینجاست که اگر توکل بر خدا داشته باشیم و تسلیم امر خدا باشیم زندگی را می‌شود آرام کرد.

 

معاون رییس جمهور افزود: سال 96 به لطف الهی بر اساس برآوردها و پیش بینی ها سال خوبی خواهد بود و آرام آرام وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبود خواهد بود و تمامی مشکلاتی که قبلاً به خاطر تحریم به وجود آمده بود، آرام آرام حل می شود. یقیناً به لطف الهی در دو سه سال آینده احساس این حرکت اقتصادی را به گونه ای که مردم هم حس کنند، شاهد خواهیم بود. می گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست، این نشان از برکت و نعمات الهی است ما امیدواریم این نعمات در همه حوزه ها همچنان بر این ملت بزرگ ببارد.