افزایش صادارت نفت ایران به هند

صادارت نفت ایران به هند در سال گذشته میلادی به تقریبا ۱۱۵ درصد افزایش یافت.بر اساس اطلاعات ردیابی کشتی ها که از منابع نفتی توماسون رویترز بدست آمده، هند در حدود ۵۴۱ هزار بشکه در روز واردات نفت از ایران را در سال گذشته مالی خود که به ماه مارس سال جاری میلادی منتهی می شود، ثبت کرده و این رقم در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل از رشد تقریبا ۱۱۵ درصدی برخوردار است.  

بر پایه این گزارش، ایران تا قبل از وضع تحریم ها بعنوان دومین تامین کننده بزرگ نفت هند محسوب می شد که در حال حاضر این موقعیت در اختیار عراق قرار گرفته است.

همچنین از سرگیری واردات نفت خام ایران توسط پالایشگاهای هندی از قبیل  «ریلاینس ایندستری» بعداز یک تعلیق چندساله به بازپس گرفتن سهم بازار از دست رفته ایران در سال های تحریم کمک کرده است.

البته در ماه گذشته میلادی یعنی ماه مارس، واردات نفت خام هند از ایران به نسبت ماه قبل از آن ۱۸.۷ درصد کاهش یافت و به حدود ۵۲۶ هزار بشکه در روز رسید؛ این در حالی است که این مقدار حجم واردات به نسبت مشابه سال قبل از آن ۴ درصد بیشتر است.

بر همین اساس، در سه ماه سوم سال جاری میلادی، واردات نفت هند از ایران در حدود ۹۲ درصد افزایش یافته و ایران رقم به ۵۷۳ هزار و ۴۰۰ بشکه در روز رسیده است.

البته در ماه مارس عربستان بزرگ ترین تامین کننده نفت هند و عراق، عنوان دومین تامین کننده بزرگ نفت هند را به خود اختصاص داد و ماه قبل از آن، این عنوان از ـن ایران بود.