وقتی افسردگی را می‌خورید!

هر یک از ما گاهی اوقات ممکن است روز بدی را پشت سر  بگذاریم یا احساس ناخوشایندی داشته باشیم. به طور معمول، در چنین شرایطی احتمال مصرف غذاهای ناسالم مانند چیپس و پیتزای منجمد بیشتر از تهیه نمونه هایی مغذی مانند سالادی از سبزیجات سالم یا ماهی است.

غذاهایی که در زمان افسردگی خفیف بیشتر هوس می کنید می توانند شما را در احساس افسردگی به دام اندازند و یا حتی شرایط آن را وخیم‌تر سازند. هنگامی که استرس دارید یا احساس افسردگی می کنید، غذاهایی مشخص می توانند پاسخ های فیزیولوژیکی بدن به خلق و خوی شما را افزایش دهند و موجب شکل گیری التهابی ناسالم شوند که احساس افسردگی را حفظ می کند.

مطالعات رو به افزایش رابطه بین سلامت دستگاه گوارش و خلق و خو را نشان می دهند. مشخص شده است که برخی مواد غذایی به میکروبیوم ساکن در روده کمک می کنند و در نتیجه تاثیر مثبتی بر خلق و خوی انسان دارند. در مقابل، برخی مواد غذایی دیگر می توانند اثر منفی بر میکروبیوم و خلق و خو داشته باشند. در ادامه با برخی از آنها بیشتر آشنا می شویم.

کوکی ها

خوراکی‌هایی که افسردگی خفیف را وخیم‌تر می سازند

احساس خوبی که پس از خوردن کوکی های شکلاتی ممکن است تجربه کنید، زودگذر است. هجوم قند ناشی از کربوهیدارت های پالایش شده موجب می شود تا قند خون بدن انسان به سرعت افزایش یابد که برای مدت کوتاهی ممکن است احساسی خوب در شما ایجاد کند، اما هنگامی که قند خون افت می کند، خلق و خوی شما نیز همراه با آن افول می کند. نتایج یک مطالعه نشان داد هر چه قند خون بانوان شرکت کننده پس از مصرف قند و غلات تصفیه شده - از مواد تشکیل دهنده اصلی کوکی ها محسوب می شوند - بیشتر افزایش یابد، خطر افسردگی در آنها بیشتر است. همین مطالعه نشان داد مصرف هر چه بیشتر غلات کامل، میوه، و سبزیجات می تواند خطر افسردگی را کاهش دهد.

نوشیدنی های انرژی‌زا

خوراکی‌هایی که افسردگی خفیف را وخیم‌تر می سازند

حتی مقادیر متوسط از کافئین می تواند به شکل گیری افسردگی و اضطراب منجر شود. افزون بر این، ترکیب کافئین و قند ممکن است حتی بدتر از مصرف هر یک از آنها به تنهایی باشد. مطالعه ای که در نشریهBehavior Study منتشر شد، نشان داد، افراد افسرده که مصرف کافئین و قند را برای یک هفته کنار گذاشتند، بهبود قابل توجه در شرایط خود را شاهد بودند. پژوهشگران سپس شرکت کنندگان را به دو گروه تقسیم کرده و به یک گروه کپسولی حاوی کافئین و قند و به گروه دیگر دارونما دادند و 50 درصد از افرادی که کپسول اولی را مصرف کردند، دوباره احساس افسردگی را گزارش کردند. کافئین و قند بر قند خون انسان تاثیرگذار هستند که مغز را تحت تاثیر قرار داده و موجب شکل گیری احساس افسردگی می شود.

الکل

اگر قصد دارید روز بد خود را با نوشیدن الکل جبران کنید احتمالا به جای سود با ضرر بیشتر مواجه خواهید شد. الکل پریشانی سیستم عصبی مرکزی را موجب می شود و این در شرایطی است که سیستم عصبی مرکزی وظیفه کنترل تفکر، درک، استدلال و احساسات را بر عهده دارد. هنگامی که الکل مصرف می کنید این مکانیزم ها کند می شوند که می تواند موجب تشدید نشانه های افسردگی خفیف شود.

همچنین، مصرف الکل می تواند نشانه هایی که به واسطه اضطراب و افسردگی تجربه می کردید، مانند ضربان قلب سریع و تعریق کف دست ها را وخیم‌تر سازد. مصرف بیش از اندازه الکل نیز می تواند به تصمیم گیری های بد و رفتارهای نامعقول، مانند دعوا با یک دوست منجر شود، که در نهایت هر چه بیشتر احساس افسردگی در فرد را تقویت می کند.

آسپارتام

خوراکی‌هایی که افسردگی خفیف را وخیم‌تر می سازند

آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی است که در نوشابه های گازدار رژیمی، ژلاتین، و حتی برخی سریال های صبحانه یافت می شود و با افسردگی پیوند مستقیم دارد. نتایج مطالعه دانشگاه شمالغرب اوهایو نشان داد که آسپارتام به طور قابل توجهی نشانه های افسردگی را در افرادی که سابقه این شرایط را داشته اند، وخیم‌تر می سازد. در حقیقت، دانشمندان مجبور به توقف این مطالعه شدند زیرا برخی شرکت کنندگان به خودکشی فکر می کردند. به گفته پژوهشگران، آسپارتام تولید سروتونین (هورمون مسئول احساس خوب) را در مغز مسدود می سازد و به سردرد، بی خوابی، و افت شدید در شرایط خلق و خو منجر می شود.

روغن سویا

خوراکی‌هایی که افسردگی خفیف را وخیم‌تر می سازند

روغن سویا یک چربی ترانس ناسالم است که در بسیاری از غذاهای بسته بندی یافت می شود و بنابر نتایج پژوهشی که در نشریه PLOS ONE منتشر شد، می تواند خطر افسردگی را تا 48 درصد افزایش دهد. روغن سویا سرشار از اسیدهای چرب امگا-6 التهابی است که موجب شکل گیری التهاب ناسالم در بدن و مغز انسان می شود. پژوهشی که در نشریه JAMA Psychiatry منتشر شد نیز نشان داد که التهاب مغز در بیماران افسرده 30 درصد بالاتر بوده است. در مقابل، مطالعه ای دیگر که در همین نشریه منتشر شد، نشان داد، افرادی که داروهای درمان بیماری های التهابی را مصرف کرده بودند، کاهش نشانه های افسردگی خود را نیز تجربه کردند.