بدعهدی انگلیسی‌ها به روایت صالحی

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان امروز (شنبه) پس از امضای تفاهمنامه همکاری‌های هسته‌ای ایران و مجارستان در جمع خبرنگاران در خصوص رونمایی از طرح‌های جدید که قرار است فردا (روز ملی فناوری هسته‌ای) انجام شود، صحبتی نکرد و گفت‌: سه افتتاحیه خواهیم داشت که بسیار مهم است در استان‌های قزوین، البرز و یزد که انشالله آقای روحانی به صورت ویدیو کنفرانس‌ این افتتاحیه‌ها را انجام خواهد داد.
 
وی افزود: نمایشگاهی نیز دایر شده است و فعالیت‌ها و دستاوردهای سال 1395 سازمان انرژی اتمی در آنجا به نمایش درآمده است و دستاوردها در سال 95 پنجاه درصد بیش از دستاوردهای 1394 است و این نشان از نشاط صنعت هسته‌ای کشور دارد و امیدواریم فردا ملت ما خبرهای خوشحال کننده‌ای را بشنوند و بدانند صنعت هسته‌ای با قوت و قدرت پیش می‌رود.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اظهارات ترامپ درباره برجام و تاثیر آن بر ادامه روند اجرای برجام اظهار داشت: وقتی مذاکرات هسته‌ای انجام می‌شد عده‌ای در آمریکا بودند که مخالف آن بودند و طبیعی است و آقای ترامپ بارها مخالفت خود را با این توافقنامه اعلام کرده است و یک بار هم به تندی گفته بود که اگر بیایم این موافقتنامه را کنار خواهم گذاشت. ولی واقعیات روی زمین به گونه دیگری است. این یک موافقتنامه بین ایران و آمریکا نیست، موافقتنامه‌ای بین‌المللی است. لذا یک کشور و از جمله آمریکا قادر نخواهد بود، این موافقتنامه را به راحتی کنار بگذارد.
 
صالحی با بیان اینکه آمریکا می‌تواند مشکل آفرینی کند، اضافه کرد: ولی جمهوری اسلامی ایران همه نوع آمادگی برای هر نوع اتفاقی را پیش‌بینی کرده و دارد و این آمادگی‌ها هست و امیدواریم هیچ وقت به آنجا نرسیم.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: فکر می‌کنیم برجام تفاهمنامه‌ای است که به نفع ایران، منطقه و جامعه بین‌المللی است و لذا ضرورتی ندارد چنین تفاهمنامه‌ای که منافع همگان را در نظر می‌گیرد مخدوش شود و به نوعی دچار اختلال شود.
 
معاون رئیس جمهور گفت: توصیه ما این است که آنها بیشتر فکر کرده و دقت بیشتری روی عواقب ممکنه خود بکنند و ما هم برخورد و واکنش‌مان سنجیده و مطالعه شده و از روی احساسات نخواهد بود و برخوردی مدبرانه و عقلانی خواهد بود و برای همه نوع و هر اتفاقی که بخواهد پیش بیاید آمادگی لازم را داریم.
 
صالحی عنوان کرد: خواسته ما این است برجام همچنان پابرجا بماند و خدشه‌ای به آن وارد نشود و ما تمام تلاشمان را در این جهت انجام می‌دهیم.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات برای فروش آب سنگین با بیان اینکه مذاکراتی با شرکت‌های اروپایی در این زمینه داشتیم، اظهار داشت: تقاضای آنها واصل شده و اعلام کرده‌اند تقریبا حجم قابل توجهی آب سنگین نیاز دارند، ولی باید ظاهرا اتحادیه اروپا مجوزی به این شرکت‌ها بدهد که بتوانند وارد خرید آب سنگین از ایران شوند.
 
معاون رئیس جمهور درباره نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام نیز عنوان کرد: متولی کمیسیون مشترک دوستان ما در وزارت خارجه هستند و آقای عراقچی حضور فعالی دارد و بحث عمده‌ای که مطرح خواهد شد مسائل مربوط به تحریم‌ها و مسائلی از این دست است ولی مسائل فنی نیز آنجا مطرح خواهد شد. مثلا توافقی که صورت گرفته بود که حدود 900 تن (950 تن) اورانیوم از قزاقستان طی یک دوره سه ساله وارد کنیم که در لحظات آخر با ممانعت انگلیس به گونه‌ای فعلا معلق است، ولی این از مطالبات ماست و به جد این مطالبه را پیگیری می‌کنیم.
 
صالحی افزود: در آخرین جلسه‌ای که در فرانکفورت با همتایان خود داشتیم، این تفاهم صورت گرفت که این اقدام انجام شود. فعلا دچار وقفه‌ای شده، ولی به عنوان یک مطالبه همچنان پابرجاست و ما قطعا فشار لازم را وارد خواهیم کرد. نمی‌شود که ما تفاهمی را بکنیم و پنج کشور نیز موافقت خود را اعلام کنند ولی یک کشور لحظه آخر عدم موافقت خود را اعلام کند.
 
وی خاطرنشان کرد: ما این اقدام را از طرف آنها (انگلیسی‌ها) شایسته نمی‌دانیم و قطعا با جدیت تمام این موضوع را پیگیری می‌کنیم.
 
معاون رئیس جمهور درباره اینکه آیا مخالفت انگلیس نقض برجام تلقی نمی‌شود؟ عنوان کرد: این مطالب از باب نقض یا عدم نقض مواردی نیست که بنده بخواهم اظهارنظر کنم. این مواردی است که در کمیته‌ای که برای نظارت بر اجرای برجام در کشور است، مواردی از این دست در آنجا مطرح می‌شود و کاملا از حیث ابعاد حقوقی ارزیابی لازم انجام می‌گیرد، اگر تشخیص داده شد نقض برجام بوده اقدام مقتضی را به جا خواهیم آورد.
 
وی گفت: این بدعهدی است. ما توافق کرده بودیم و پنج کشور موافقت خود را اعلام کرده بودند. انگلیس نیز موافقت خود را اعلام کرده بود ولی در لحظات آخر که می‌خواست اجرایی شود، با این معامله برخورد کرد.