محاکمه اولین زن شیعه در عربستان+فیلم

مقامات رژیم سعودی رسیدگی حقوقی به پرونده یک زن فعال شیعه را به خاطر شرکت در تظاهرات در شرق این کشور که مدت مدیدی است صحنه اعتراض شیعیان به تبعیض است، آغاز کرده‌اند.

بر اساس گزارشی که در روزنامه عکاظ منتشر شد، این زن که هویتش فاش نشده است، به اتهام شرکت در تظاهرات منطقه قطیف محاکمه می‌شود.

طبق این گزارش، این زن ۴۳ ساله در آنچه فعالیت‌های تروریستی عنوان‌ شده، مشارکت داشته است.

فعالان حقوق بشر نام وی را «نعیمه المطرود» عنوان کرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، او یک پرستار است.

دادستانی در جلسه دادرسی روز دوشنبه در ریاض این زن را به ارتکاب جرائمی نظیر اخلال در امنیت، وارد آوردن خسارت و اشاعه فتنه قومی متهم کرد.

روزنامه عکاظ گزارش داد که این زن همچنین از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات ضد حکومتی استفاده کرده است. شمار دیگری از فعالان نیز در عربستان به خاطر فعالیت در فضای مجاری در حبس هستند که اعتراض فعالان حقوق بشر را به دنبال داشته که آزادی فوری آنان را از ریاض خواستار شده‌اند.

«علی الدبیسی» مدیر سازمان اروپایی برای حقوق بشر در عربستان که در برلین مستقر است اعلام کرد علیه بیش از ۲۰۰ نفر در ارتباط با این اعتراضات، حکم صادر شده است و برخی از آنها به اعدام محکوم شده اند.

وی اعلام کرد این پرستار نخستین زنی است که به اتهام تظاهرات در قطیف تحت پیگرد قرار گرفته است.

در همین حال شیعیان قطیف با برگزاری تظاهراتی شبانه ضمن آتش زدن تصاویر سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سرنگونی وی را فریاد زدند.

شیعیان عربستان عمدتاً در نواحی نفت‌خیز شرق عربستان زندگی ‌می‌کنند. از زمان آغاز اعتراضات در سال ۲۰۱۱ میلادی دستکم ۲۰۰ مرد به خاطر شرکت در تظاهرات محکوم ‌شده‌اند.

به گفته فعالان در اقدامات سرکوبگرانه رژیم سعودی، حدود ۳۰ تن شهید شده‌اند.

برخی نیز همچون «شیخ نمر باقر النمر» روحانی برجسته شیعی، اعدام شده‌اند.

اعدام شیخ نمر روحانی برجسته شیعی که در ژانویه ۲۰۱۵ اعدام شد موجی از محکومیت‌های بین‌الملل را برانگیخت.

 

حجم ویدیو: 1.21M | مدت زمان ویدیو: 00:00:34