نیکی هیلی: روسیه از حمله شیمیایی اسد به سوریه خبر داشت

"نیکی هیلی"، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در مصاحبه با این شبکه خبری مدعی شد: روس‌ها پیش از حمله شیمیایی "بشار اسد"، از آن مطلع بوده‌اند زیرا مقامات روسیه هنگام شنیدن خبر این حمله شیمیایی بسیار عصبی برخورد کردند.

 

سفیر آمریکا در سازمان ملل افزود: وقتی با دقت ماجرای حمله شیمیایی هفته گذشته را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم وقتی خبر حمله شیمیایی از سوی رسانه‌ها منتشر شد، مقامات روسیه بسیار سریع به دفاع از دولت بشار اسد پرداختند. به نظر نمی‌رسید هیچکدام از آنها شوکه و یا شگفت‌زده شده باشند.
 
هیلی که بارها بدون ارائه مدرکی موثق دولت سوریه را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم این کشور کرده است در ادامه گفت: روس‌ها خیلی زود به دفاع از بشار اسد پرداختند تا آنکه واقعیت ماجرا نمایان شد و همه ما دقیقا دریافتیم در سوریه چه گذشت.

 

نیکی هیلی ادامه داد: آنها می‌دانستند چه رخ داده است. من معتقدم روس‌ها عصبی بودند و احساس کردند که با این اقدام اسد، آنها تعضیف خواهند شد. به همین دلیل تلاش کردند بر روی این موضوع سرپوش بگذارند. آنها می‌دانستند جامعه جهانی چنین اقدامی –حمله شیمیایی- را  نمی‌پذیرد. 

 

آمریکا جمعه گذشته به بهانه حمله شیمیایی صورت گرفته در خان شیخون واقع در استان ادلب، در نخستین اقدام نظامی مستقیم خود علیه دولت و ارتش سوریه، 59 موشک کروز را به پایگاه الشعیرات در حومه حمص پرتاب کرد.

 

این در حالیست که هنوز هیچ تحقیقی درباره عامل این حمله شیمیایی انجام نشده است و دولت سوریه نیز مکررا استفاده از سلاح شیمیایی را تکذیب می‌کند.

 

سفیر آمریکا در سازمان ملل در حالی این اظهارات را بیان کرد که "رکس تیلرسون"، وزیر امور خارجه آمریکا، به مسکو سفر کرده است و با "سرگئی لاوروف"، همتای روس خود نیز دیدار کرد.