ایران و ترکیه نیز باید بخشی از کمیته تحقیق درباره حمله شیمیایی «ادلب» باشند

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه ر وسیه به خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» اعلام کرد که هیأت سازمان منع تسلیحات شیمیایی (OPCW) برای تحقیق در خصوص حمله شیمیایی به استان «ادلب» سوریه باید شامل نمایندگانی از تمامی اعضای شورای امنیت سازمان ملل و همچنین کشورهای ضامن آتش‌بس سوریه یعنی ایران و ترکیه باشد.

اوایل روز پنجشنبه (امروز)، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که کارشناسان روسیه و غرب باید بخشی تیم تحقیق درباره حمله شیمیایی روز 4 آوریل به استان ادلب باشند.

ریابکوف تصریح کرد: «این هیأت باید شامل کارشناسانی از تمامی کشورهایی باشد که بتوانند به صورت محسوس....تحولات را مورد ارزیابی قرار دهند و مکان (حادثه شیمیایی) را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند».

وی ادامه داد: «این هیأت شامل اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، یک عضو از کشورهای دیگر می‌شود که شامل کشورهایی است که ما با آنها به صورت مشترک به عنوان ضامنین فرایند (مذاکرات) آستانه عمل می‌کنیم و شامل ترکیه، ایران و بسیاری از کشورهای دیگر می‌شود».

اظهارات ریابکوف در حالی مطرح شده است که هیأت بریتانیایی در جلسه ویژه سازمان منع تسلیحات شیمیایی در لاهه روز پنج‌شنبه (امروز) ادعا کرد، دانشمندان بریتانیایی بعد از آنالیز نمونه‌های گرفته شده از خان شیخون به این نتیجه رسیدند که گاز استفاده شده، سارین بوده است.

معارضان سوری در 4 آوریل مدعی شدند که نیروهای وفادار به «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه از گازهای شیمیایی علیه مردم شمال غربی ادلب استفاده کرده‌اند و در نتیجه آن حدود 80 نفر کشته و 200 نفر دیگر زخمی شدند.

با اینحالف دولت اسد تصریح کرده است که بعد از آنکه در سال 2013 موافقت کرد که سلاح‌های شیمیایی را از بین ببرد، هیچ سلاح شیمیایی ندارد.

وزارت دفاع روسیه یک روز بعد از آن اعلام کرد که حمله هوایی دولت سوریه در نزدیکی «خان شیخون»، انبار تسلیحات شیمیایی تروریست‌ها  را هدف قرار داده بود.