واکنش به پرداخت حقوق نجومی در ستاد مبارزه با مواد مخدر

«عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر در کاهش اعتیاد» موضوع مناظره امشب ۳۰ فروردین شبکه یک سیما بود که دهقان نماینده مجلس شورای اسلامی و افشار معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر به بحث و گفتگو  درباره آن پرداختند.

اوضاع مواد مخدر اوضاعی نیست که بتوان از آن دفاع کرد

در ابتدای این بحث دهقان با بیان اینکه اوضاع مواد مخدر در کشور، اوضاعی نیست که بتوان از آن دفاع کرد گفت: با همه زحمات  کشیده شده، نیازمند یک تحول در این زمینه هستیم و لازم است که بالاترین مقامات کشور؛ رئیس‌جمهور ، ورود جدی به این مساله داشته باشد.

وی افزود: علی رغم قانون قوی که در بحث مواد مخدر داریم و علی رغم اینکه در اجرا توفیقاتی نیز داشتیم اما آن چه که در کشور وجود دارد نگران کننده است.

سال گذشته بیش از ۷۰۰ نوع ماده جدید وارد دنیا شده است

افشار معاون ستاد مبارزه با مخدر نیز اظهار داشت: در سطح بین المللی در طول یک و نیم دهه گذشته تعداد معتادین در دنیا حدود ۲/۲ برابر شده یعنی تعداد معتادین از ۱۲۸ میلیون نفر به بیش از ۲۵۰ میلیون نفر رسیده است.

وی افزود: بر اساس گزارش رسمی سازمان ملل در پایان سال گذشته بیش از ۷۰۰ نوع ماده جدید وارد دنیا شده و دنیا دستخوش یک بحران بسیار جدی است‌.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: به واسطه آن چه که به آن اشاره شد سازمان ملل و به ویژه سازمان بهداشت جهانی،  ۴ عامل خطر بسیار بزرگ در دنیا؛ اعم از فقر، بحران هسته ای و بحران زیست محیطی و اعتیاد است.

افشار یادآور شد: قبل از  پیروزی انقلاب اسلامی با داشتن ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر جمعیت ۱/۵ میلیون معتاد در کشور ما وجود داشته و در حال حاضر نیز ما به روشنی یک درک اساسی از این موضوع هم در زمان امام راحل داشتیم و هم مقام معظم رهبری که برهه دوم رهبری نظام را برعهده دارند و ایشان به ویژه در دو سال گذشته یک مطالبه گری جدی را در این رابطه از مسئولین نظام داشتند.

 

حقوق نجومی در ستاد مبارزه با مواد مخدر نداریم

 

افشار ،معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، حقوق نجومی در ستاد مبارزه با مواد مخدر نداریم، حقوق های این عزیزان کمتر از نرم  تعیین شده است گفت: حقوق پایه آنها 1/5 برابر است و مصوبه قانونی دارد لذا، جمهوری اسلامی ایران در  قیاس با سایر کشورهای دنیا عقب نیست.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: ماده 33 قانون یک بند دارد که رئیس جمهور می تواند یک نماینده برای کارها انتخاب کند، لذا وزیر کشور دسترسی مستقیم به استانداران دارد تا آنها کار را انجام دهند.

از مجموعه کار های انجام شده رضایت نسبی داریم

وی با بیان اینکه حدود16 هزار و22 جلسه در طول سال گذشته از سطح ستاد تا سطح بخشداران و فرمانداران جلسه برگزار شد گفت : ما تیم نظارتی قوی داریم و از مجموعه کار های انجام شده رضایت نسبی داریم.

افشار با بیان اینکه در بحث معتادین بی بضاعت و کم بضاعت مقداری خلأ داریم اظهار داشت: بیش از80 درصد مصوبات کمیسیون تخصصی و ستاد مبارزه با مواد مخدر اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه  در  جاهایی که نیاز به حکم مصوبه هیأت وزیران بوده این امر صورت گرفته است و گرنه در بقیه موارد نیازی نبوده که جلسات ستاد را برگزار کنیم ادامه داد: رئیس جمهور شخصا در دو جلسه حضور یافتند که در مقایسه با دولت های قبلی  بیشتر بوده است.

افشار با اشاره به اینکه در برخی از دولت ها اصلا رئیس جمهور در جلسات ستاد شرکت نکرده است خاطرنشان کرد: اما وزیر کشور با جدیت و دقت تمام جلسات را آمدند و هر وقت نیاز بوده  که مصوبه ای از ریاست محترم جمهور بگیریم به راحتی این امر اتفاق افتاده است و بقیه جلساتی که رئیس جمهور نبوده خدمت ایشان رفتیم.

بیش از8 هزار معتاد متجاهر در سطح خیابان های تهران ساماندهی شدند

 

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه   8 هزار و900 نفر معتاد متجاهر در سطح خیابان های تهران ساماندهی شدند و برایشان برنامه های درمانی گذاشته شده است ادامه داد:  ماده 15 و 16 قانون صراحت دارد، قانون سال 89 تغییر کرد و تا  سال 91 و 92  قانون حمایت از معتادان متجاهر مسکوت مانده است و ظرفیت درمان معتادان متجاهر در کشور ما تا 1/5 سال پیش  از رقم 2-3 هزار نفر در کل کشور تجاوز نمی کرد و ظرفیت ما در تهران حداکثر400 نفر بود .

وی با اشاره به بند ب ماده 15 قانون افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است ضمن تحت پوشش درمان و کاهش آسیب قرار دادن معتادان بی بضاعت، زمینه پوشش بیمه درمانی را باید برای همه اقشار فراهم کرد.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه  وزارت رفاه می گوید هر چه پیگیری می کنم می گویند بودجه کافی برای این امر وجود ندارد گفت: افشار خطاب به دهقان نماینده مجلس گفت: بودجه حدود400 میلیاردی نیاز است تا هر آن کس که بضاعت ندارد تحت پوشش قرار بگیرد و بیمه درمانی برایشان محقق شود ، لذا از مجلس خواستار دادن بودجه در این رابطه هستیم.

 

وی اظهار داشت : حدود 8 مرکز درمانی در کشور وجود دارد، که سالی بیش از 700 هزار نفر از معتادین را تحت پوشش قرار می دهد و این رقم در دنیا کم نظیر است.

وی با اشاره به اینکه برای تمام گروه های هدف لوح فشرده  در نظر گرفته شده است عنوان کرد:  پوشش ظرف یک سال بیش از40 درصد بالا رفته است.

 

کارآمدی مان از پیشگیری تا مقابله، کافی نیست

دهقان نیز در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر اینکه از پیشگیری گرفته تا مقابله، کارآمدی ما کافی نیست، گفت: الان به راحتی مواد مخدر در دسترس جوانان ما قرار دارد  و علی رغم قانون مواد مخدر در سال ۶۷ برای پیشگیری، آموزش های لازم داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر است و تعدادی از وزرا نیز عضو این ستاد هستند اظهار داشت: در دوره ۴ ساله دولت یازدهم، رئیس‌جمهور تنها دوبار در جلسات ستاد شرکت کرده و به گفته اعضای تیم ستاد وزرای مربوطه نیز اصلا در جلسات این ستاد شکرت نمی کنند.

دهقان با اعلام اینکه طبق آمار برخی دوستان حدود ۴ درصد از معتادین از بیکاری گرفتار مواد شده اند بیان کرد: البته مسئول بیکاری دولت است و ستاد نمی تواند در این خصوص کاری کند ولی حداقل کاری که وزرا می توانند در این ستاد کنند این است که در جلسات این ستاد شرکت کنند .

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت بهداشت مسئول درمان معتادین است عنوان کرد: متاسفانه این وزارت به درستی وظیفه اش را انجام نداده است، ما نیازمند مراکز تخصصی قوی ترک اعتیاد هستیم اما الان یک سری مراکز لوکس درست شده که مجموعا مبالغ سنگینی دریافت می کنند در حالی که خیلی از افرادی که معتاد هستند و ممکن است قصد ترک اعتیاد داشته باشند کارتن خواب هستند.

۳۲ درصد از مواد ورودی به کشور را کشف می کنیم

در ادامه این بحث افشار معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز با بیان اینکه در چند سال گذشته بخش عمده ای از مرزهای شرقی کشور مسدود شده اند گفت: حدود ۳۲ درصد از مواد ورودی به کشور را کشف می کنیم و هر سال نیز شاهد این هستیم که بیلان کشفیات مان رشد صعودی دارد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ با یک رشد کشفیات حدود ۱۵ درصدی روبرو بودیم تصریح کرد: البته این کار، کار بزرگی نیست به دلیل آن که ما در کنار بزرگترین تولید کنندگان مواد مخدر دنیا قرار داریم.

افشار افزود: وقتی ناتو افغانستان را اشغال کرد حداکثر تولید موادرمخدر در این کشور حدود ۲۰۰ تن بود که این رقم الان به حدود ۶ هزار تن رسیده است و این شوخی بردار نیست و لازم است اقدامات مقابله ای مان را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه بخشی از جنوب شرقی کشور هنوز مسدود نیست اما یک همت جدی در این رابطه شروع شده تا این ۲۰۰ کیلومتر نیز مسدود شود ، مطرح کرد: اگر این مرزها هم مسدود شود، آینده دنیای بشریت معطوف به مواد جدید شیمیایی است و در این رابطه لازم است فعالیت های پیشگیرانه در دستور کار جدی ما قرار گیرد.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: براین اساس سه کتاب برای درسنامه معلمین مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم تهیه شده که معلمین ما علاوه بر درس های تخصصی شان تبدیل به معلمان پیشگیری از اعتیاد خواهند شد.

دهقان نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه مهمترین اقدام در بحث مبارزه با مواد مخدر این است که رابطه توزیع کننده با مصرف کننده باید قطع شود به وضعیت ساختاری ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و بیان داشت: این ستاد ، ستاد عریض و طویلی شده و صدها کارمند دارد و با این وضعیت نمی تواند چابک عمل کند.

وی ادامه داد: رئیس ‌جمهور و وزیر کشور هزار کار دارند و می خواهند رئیس و دبیر این ستاد هم باشند و با این  وضعیت  نمی شود کشور را اداره کرد و نیازمند این هستیم که یک نفر مسئول است کار باشد و از اول تا آخر مسئولیت را برعهده بگیرد.

دهقان تاکید کرد: همه در ستاد هستند و هیچ کس نیست، همه مسئولان هستند و هیچ کس پاسخگو نیست.

افشار معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز اظهار داشت: اعتیاد یک بیماری چند وجهی است که جنبه های جسمی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی دارد لذا ضرورت دارد که ستاد نیز  متشکل از اعضای متنوعی باشد تا عوامل گرایش دهنده به سمت و سوی مواد را کنترل کنند و این کار کاری نیست که یک نفر بتواند انجام دهد.

وی در خصوص ساختار اداری ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز عنوان کرد: برخلاف آنچه آقای دهقان اشاره کردند ستاد ساختار کوچکی دارد و مجموعه کارکنان دبیرخانه آن از ۳۰۰ ، ۴۰۰ نفر تجاوز نمی کند.

افشار اعلام کرد: گردش مالی مواد مخدر در کشور ما اعم از هزینه ها و سود آن حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان است اما کمتر از نیم دلار بودجه پیشگیری در کشور داریم و به واسطه همین امر که اعتقاد داریم نباید به بضاعت دولت بسنده کرد به سراغ مردم رفتیم و در سال ۹۵ موفق شدیم ۴۰ درصد خدمات پیشگیرانه را نسب به سال ۹۴ توسعه دهیم.

دهقان نماینده مجلس شورای اسلامی نیز خطاب به افشار با بیان اینکه بحث شما در خصوص تخصیص بودجه را قبول دارم اما شما باید خودتان پولتان را از دولت بگیرید اظهار داشت: معمولا بودجه ای که در لایحه دولت در بحث مواد مخدر پیش بینی می شود مجلس نیز رقمی به آن اضافه می کند اما اینکه دولت بودجه مصوب را به شما نمی دهد شاید به دلیل وضعیت ستاد است که انسجام لازم را ندارد و شاید اگر یک وزیر متولی این ستاد بود ، بودجه مصوب خود را هم از دولت می گرفت.

 

دهقان نماینده مجلس با بیان اینکه خانواده هایی هستند که به دلیل گرفتار شدن فرزندانشان برای 100 -200 هزار تومان به دفتر من می آیند  گفت: آنها باید از اقدامات راضی باشند اما گرفتار هستند و بحث این دولت و آن دولت نیست، این وضعیت جواب نداده ، اوضاع ما خوب نیست، کل این ستاد در مرکز 134 جلسه داشته از سال68 تاکنون.

آیا واقعا جا ندارد رئیس جمهور بیاید در جلسات ستاد شرکت کند

دهقان با اشاره به اینکه، از مواد مخدر صدها جرم بر می خیزد و هزاران نفر را گرفتار زندان ها کرده است ادامه داد:  آیا واقعا جا ندارد رئیس جمهور بیاد و در جلسات ستاد شرکت کند ، جا ندارد وزرا  اهتمام داشته باشند.

دولت کار شاقی انجام نداده است

وی با تاکید بر اینکه، دولت کار شاقی انجام نداده است بیان کرد: چندین میلیون نفر با خانواده هایشان درگیر این مشکل اجتماعی هستند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه، رئیس جمهور به وزیر کشور  مسؤلیت کار را واگذار کرده است اما  این وضعیت جواب نمی دهد خاطرنشان کرد:  باید وضعیت اصلاح شود و یک نفر مسوول اول و آخر باشد.

دهقان با اشاره به اینکه، اگر مدیران متخصص این مملکت به این نتیجه رسیدند که قانون جواب نمی دهد ما آن را اصلاح می کنیم اظهار داشت: باید مراکزی داشته باشیم که معتادان برای درمان بتوانند مراجعه کنند.

رئیس جمهور می تواند ظرف72 ساعت قانون را اصلاح کند

وی با اشاره به اینکه، نباید کار غیر تخصصی انجام داد افزود : هر قانونی که در این کشور مشکل دارد ، رئیس جمهور می تواند ظرف72 ساعت آن را اصلاح کند اما مشکل از قانون نیست بلکه از اجرا است و باید اهتمام کرد.

دهقان ادامه داد : چرا وزارت بهداشت کار خود را پیرامون معتادین به بهزیستی داده و کار را رها کرده است، وزارت بهداشت باید وظیفه خود را انجام دهد و این وضعیت مناسب نیست.

وی با اشاره به اینکه، از برخی از مراکز درمان خصوصی واقعا وحشت کردم گفت: معتادانی که تحت پوشش نبودند نابود شدند اما دولت باید این مسئله را در بودجه بگذارد و ما تصویب کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه، در ستاد مبارزه با مواد مخدر باید بازبینی صورت گیرد افزود: باید راجع به ستاد تحقیق و تفحص بگذاریم و ببینیم چه کارهایی انجام داده است.