ستاد انتخابات: مناظره ها ضبط شده خواهد بود/ واکنش و انتقاد نامزدهای انتخابات

گروه سیاسی - در شرایطی که این روزها انتقادات فراوانی نسبت به صدا و سیما به دلیل در اختیار دادن تریبون رسانه به ملی به حسن روحانی مطرح بود ناگهان خبر رسید کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری تصمیم گرفته است که پخش زنده مناظرات انتخاباتی لغو و به صورت ضبط شده منتشر شود.

 به گزارش افکارنیوز، از سویی سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور با اشاره به تشکیل دومین جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری به ریاست وزیر کشور می گوید: " در این جلسه راجع به مسئله مناظره‌ها نیز مباحثی مظرح شد و قرار بر این شد که مناظره‌ها و سایر برنامه‌ها با رویکرد حفظ بی‌طرفی و برابری نامزدها پخش شود و باتصویب کمیسیون مقرر شد مناظره های انتخاباتی نامزدها به صورت ضبط شده وگفتگوهای تلویزیونی به صورت زنده پخش شود.

 در حالی که پیش از این میرباقری معاون سیمای سازمان صدا و سیما گفته بود:‌"برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است و مناظرات زنده انتخاباتی مهم ترین برنامه صداوسیما است"

سوال اینجاست چرا مناظره های انتخاباتی که یکی از مهمترین برنامه ها برای شناخت مردم از کاندیداها و برنامه های آنها و تفاوت نامزدهای انتخابات است باید ضبط شده برگزار شود. آیا دولت سعی دارد با این حربه از پاسخگویی به مشکلاتی که اکنون کشور گریبانگیر ان است فرار کند.؟

افکار عمومی این روزها منتظر هستند تا در مناظره های عادلانه حسن روحانی پاسخگوی عملکرد چهارساله خود در دولت تدبیر و امید باشد هر چند که اسحاق جهانگیری نیز در انتخابات ثبت نام کرد تا به کمک او برای پاسخگویی بیاید اما چگونه مناظره های ضبط شده می تواند به این مهم جامه عمل بپوشاند؟

این در حالی است که چند روز پیش سیدابراهیم رئیسی در نامه ای به رئیس صدا و سیما انتقاد خود نسبت به عدم رعایت عدالت در سپردن آنتن سیمای ملی به روحانی را مطرح کرده بو. در این نامه رئیسی نوشته: "متأسفانه برخلاف روال معمول، اکنون برنامه‌های جاری رئیس‌جمهور محترم که یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری می‌باشند، به طور پی در پی و پرحجم در صدا و سیما پوشش زنده و خبری پیدا می‌کند.از آنجا که بسیاری از برنامه‌های مزبور، جزو شئون انحصاری رئیس دولت نبوده و انجام آن‌ها متوقف به حضور ایشان نیست، از صداوسیما انتظار می‌رود با عنایت به اهداف و مأموریت‌های قانونی خود از هرگونه اقدامی که با ایجاد شائبه تبلیغ جانبدارانه به نفع یک فرد یا جریان خاص، فرآیند داوری درست و آگاهانه مردم شریف را مخدوش سازد، جداً پرهیز نماید."

اعلام پخش مناظره های تلویزیونی اما بدون واکنش نماند، قالیباف به نوان یکی از چهره های مطرح انتخابات این دوره نیز در واکنش به این تصمیم اعلام کرده "مناظره‌های زنده ظرفیت‌های منحصر به فردی برای افزایش میزان مشارکت مردم دارد و برگزاری آنها برای آگاه‌سازی عمومی از برنامه‌ها و دیدگاه‌های نامزدهای انتخاباتی ضروری است.

قالیباف خطاب به کمیسیون تبلیغات انتخابات گفته " از کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات می‌خواهیم که با درخواست عمومی برای برگزاری مناظره‌های آزاد و زنده موافقت و همراهی کند."

همچنین مهرداد بذرپاش نیز در واکنشی گفنه" مناظره ضبط شده یعنی هیچ و این یک امتیاز تمام و کمال برای دولت است،دولتی که شب و روز پاسخگویی را تمرین و حتی هیئت دولت را  تعطیل می کند،ازاین خبر گواراتر برای او وجود ندارد."

از سوی دیگر علیرضا زاکانی، یکی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در نامه ای به وزیر کشور عدم پخش زنده مناظره‌های تلوزیونی را تبعیض به نفع نامزدهای اصلی و فرعی مورد نظر دولت دانست.

وی در بخشی از نامه خود نوشت: متاسفانه با توجه به عملکرد دولت محرمانه در 4 سال گذشته در پنهان کاری و عدم شفافیت، این اقدام تبعیض دیگری به نفع نامزدهای اصلی و فرعی مورد نظر دولت رقم بزند.

روحانی نیز درباره پخش ضبط شده مناظره های انتخاباتی در سفری که به فارس داشته گفته" من طرفدار آزادترین شیوه مناظره هستم، حامی هر شیوه‌ای در مناظره هستم که مردم بهتر انتخاب کنند.

وی ابراز امیدواری کرده که ستاد تبلیغات انتخابات، تجربه‌ها را باز مرور کند.

باید منتظر ماند و دید آیا مناظره های انتخاباتی به صورت زنده برگزار خواهد شد و یا اینکه بر اساس آخرین اعلام سخنگوی وزارت کشور مناظره ها ضبط شده پخش خواهد شد.