احتمال توافق بر سر تداوم کاهش تولید نفت

وزیر انرژی عربستان روز پنجشنبه گفت :احتمال دارد که کشورهای عضو و غیرعضو اوپک مجبور شوند چند هفته پیش از پایان توافق کاهش تولید نفت، همین سیاست را ادامه دهند.

'خالد فالح' در دومین روز از همایش اطلاع رسانی نفتی مربوط به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ابوظبی، گفت : شاید مجبور به ادامه کاهش تولید نفت شویم تا به هدف مورد نظر برسیم.

وزیر انرژی عربستان هدف مورد نظر را کاهش سطح ذخیره جهانی نفت عنوان کرد.

صادرات نفت خام عربستان در ماه فوریه گذشته به دنبال اجرای برنامه کاهش عرضه کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به کمترین حد خود از نیمه سال ٢٠١٥ رسید.

تولید نفت عربستان در پی توافق تولید کنندگان نفت خام عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به کمترین حد خود از اواسط پارسال رسید.

بر اساس داده‎های موسسه جودی(JODI)، عربستان در ماه فوریه سال ٢٠١٧، صادرات خود را از روزانه هفت میلیون و ٧١٣ هزار بشکه در روز در ماه ژانویه به ٦ میلیون و ٩٥٧ هزار بشکه کاهش داد.

این در حالی است که صادرات عربستان در ماه مه سال ٢٠١٥ در حدود ٦ میلیون و ٩٣٥ هزار بشکه بود اما نسبت به آن زمان افزایش داشته است، در ماه نوامبر سال ٢٠١٦ صادرات نفت خام این کشور به روزانه هشت میلیون و ٢٥٨ هزار بشکه رسیده بود.

عربستان در ماه فوریه ٢٠١٧ روزانه ١٠ میلیون و ١١ هزار بشکه تولید داشت در حالی که تولید نفت خام این کشور در ماه پیش از آن ٩ میلیون و ٧٤٨ هزار بشکه بود.