نعمت زاده: رکود در تولید نداریم

 محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری خود به تشریح عملکرد این وزارتخانه طی فعالیت چهارساله پرداخت و گفت: گرچه در شطح بین الملل و منطقه شرایط پیچیده و سختی داشتیم خوشبختانه کشور ما در امنیت و رونق و ثبات داشتیم.

وی اظهار کرد: در بخش صنعت و معدن از رشد نسبتا مناسبی برخوردار بودیم گرچه در بخش معدن آمار منفی ارائه شد اما این آمار اشکال داشت که به بانک مرکزی اعلام کردیم اصلاح کند.

نعمت زاده ادامه داد: در بخش صنعت بر  اساس آمار مرکز آمار در بخش ارزش افزوده ما ۵ درصد رشد داشتیم؛ در خودرو و فلرات اساسی و لوازم خانگی  هم ما تکلیفی از ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی داشتیم؛ یکی حمایت از صنایع کوچک و متوسط بود که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم بود. ما باید از ۷۵۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط حمایت می کردیم که ۱۲ هزار مورد تسهیلات بانکی پرداخت کردیم که با اضافه شدن بخش کشاورزی به ۲۰ هزار مورد هم رسید.

این مقام مسئول گفت: در خصوص صادرات گرچه از لحاظ مبلغ ۳ درصد رشد داشتیم اما از لحاظ مقدار بیش از ۳۵ درصد رشد داشتیم. به دلیل رکود جهانی قیمت کالا کاهش پیدا کرد که در جمع مبلغ صادرات ما پایین بود.

نعمت زاده اظهار کد: در زمینه رفع موانع تولید پیرو تصویب قانون رفع موانع تولید، آیین نامه های مورد نیاز آماده شد که برخی از این آیین نامه ها زمان بر است و به مرور  مشکلات حل می شود.

وی با بیان اینکه در زمینه موضوعات مالیاتی به دو جمع بندی خوب با وزارت اقتصاد رسیدیم، افزود: نخست آنکه اظهارنامه مالیاتی بنگاههای کوچک هم مانند واحدهای بزرگ تنظیم و طی یکماه ارائه شود. توافق بعد هم در خصوص صادرات بود. ما در قانون داریم سازمان مالیات ظرف یکماه مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کند اما دستورالعمل ها و بخشنامه ها مغایر بود که سازمان مالیاتی بازنگری کرد و این مشکل هم حل شد.

او ادامه داد: شبکه بانکی سال گذشته ۱۶۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و معدن پرداخت کرد که ۳۲ درصد رشد داشته است. در بخش تجارت هم ۷۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت شد. البته این تسهیلات پول جدید نبود و  ۵۰ تا ۶۰ درصد کل تسهیلات، برای استمهال بدهی های گذشته بوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره  تعطیلی کارخانجات ارج و داروگر گفت: بی انصافی است و خبر نادرست مطرح می شود. تعدادی از این کارخانه ها در طول تاریخ فرسوده و تخریب شده است.

رکود نداریم 

نعمت زاده در پاسخ به سوالی در خصوص رکود حاکم بر بخش تولید گفت: ما در رکود نیستیم. البته صنعت مشکل زیاد دارد که این هم مربوط به این دولت یا دولت قبل نیست. برخی مشکلات از دولتهای قبل ایجاد شده که در حال رفع است.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از صنایع ما در چند ماه اخیر تقاضای توسعه دارند و بزرگترین مشکل آنها زمین است. این به معنای افزایش امیدواری است. موضوع دیگر آنکه طی چندسال اخیر سرمایه به کندی به سمت صنعت می آید. اما طی ۸ سال گذشته انباشت سرمایه منفی بود. ما هنوز نتوانستیم این انباشت سرمایه را مثبت کنیم اما روند رو به تنزل آن را متوقف کردیم. ما واحدهای قبلی در حال توسعه را به واحدهای جدید ترجیح می دهیم.

وی ادامه داد: بانک مرکزی که یک روز مارا قبول نداشت الان هر روز زنگ می زند و از ما آمار می خواهد که کدام بانک در کدام استان چه میزان تسهیلات دادند.

وی در خصوص تفاهم نامه ها و ملاقاتها با هیآت های خارجی گفت: این رفت و آمدها طبیعی است. مذاکرات اولیه برای شناسایی مجدد وضعیت کشور بعد از تحریمها بود.