زنگنه: مذاکره با توتال هیچ وقت قطع نشده است

بیژن نامدار زنگنه در سیزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز در سالن همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد،  اظهار داشت :آینده ارزی نفتا در عسلویه بی نظیر است و مجتمع سیراف  چهارصدوهشتادهزار بشکه خوراک و  11میلیون تن نفتای شیرین و سبک سالانه به بازار عرضه می کند.

 
 
وزیر نفت با بیان اینکه تصمیم نظام ما برای جهش دوم در صنعت پتروشیمی ایران اتخاذ شده افزود: آینده صنعت پتروشیمی بسیار روشن است، با به ثمر نشستن برجام در مرحله یک، جهش روشن در صنعت پتروشیمی و نفت داشتیم.

زنگنه بیان داشت: با تأمین خوراک بیشتر و برداشته شدن بخشی ازتحریم ها شاهد رشدی بیش از 10 درصد در  میزان وزنی بودیم که با سرایت این موضوع به بخش تولید داخل نیز صنعت پتروشیمی از صنایع پیشتاز و رشد اقتصادی بوده است.

زنگنه ادامه داد: البته شرکت ملی صنایع پتروشیمی نقش راهبردی توسعه، پژوهش، شناسایی مناطق مستعد، معرفی ظرفیت سرمایه گذاری، پیگیری و تخصیص خوراک هاهمچنان برعهده خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در زمینه تأمین خوراک برای صنعت پتروشیمی هیچ کشوری مانند ایران به اندازه کافی برای صنایع پتروشیمی دسترسی آسان و مطمئنی به خوراک ندارد، افزود: این موضوع از آنجا آسان شده که ما به منابع نفت وگاز متکی بوده و دارای بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان هستیم، به طوری که ایران نخستین دارنده ذخایر هیدروکربوری در جهان است.

 

 
 زنگنه با بیان اینکه 40 میلیارد دلار طرح برای صنعت پتروشیمی در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده افزود: این میزان تأمین سرمایه یا باید از سوی سرمایه گذاران خارجی و یا به شکل دریافت تسهیلات از منابع مالی انجام بگیرد که البته صندوق توسعه ملی نیز یکی از نقاطی است که برای تأمین مالی مورد توجه قرار می گیرد ولی به اتکا صرف آن نمی توانیم توسعه صنعت پتروشیمی را رقم بزنیم همچنین جهش در این صنعت تنها با اتکا به صنایع داخلی میسر نخواهد بود.

وزیر نفت تصریح کرد: هرکسی می خواهد در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری کند قبل ازهر اقدامی از بندرامام و عسلویه بازدید داشته باشد، معافیت مالیاتی در دراز مدت از جمله ابزارهای مشوق دولت برای جذب سرمایه گذار در صنعت پتروشیمی است.

وی درباره اهداف دولت در زمینه توسعه صنایع پتروشیمی گفت: با سرمایه گذاری دربخش پتروشیمی حجم بالایی از اشتغال زایی در کشور شکل می گیرد، همچنین گسترش مالکیت عمومی و مشارکت و حضور مردم در سطح وسیع تری از این صنعت ازدیگر اهداف دولت است بنابراین ابزارهای جذب مشارکت مردمی دراین بخش باید بیش از بورس و عرضه سهام انجام بگیرد.

زنگنه ادامه داد: همچنین دولت با ایجاد کمک به ایجاد زیربنا برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی به جذب سرمایه گذار در این زمینه کمک می کند.

وزیر نفت با بیان اینکه طرح های توسعه ای برای بندر امام و احیای طرح عسلویه در جهت توسعه صنعت پتروشیمی در نظر گرفته شده است، در تشریح یکی از ناکامی های دولت در طی 4 سال اخیر علی رغم تلاش های وافر گفت: متاسفانه نتوانسته ایم از تکنولوژی های جدید که می توانند گاز طبیعی را به انواع الفین ها تبدیل کند استفاده کاملی داشته باشیم. البته در حال بررسی علت ناکامی های خود در این زمینه هستیم.

وی گفت: ایران دارای وسیع ترین شبکه گازرسانی درجهان است و این موضوع می تواند بخش مهمی در تأمین خوراک برای واحد های پتروشیمی داشته باشد که هدف دولت توسعه این واحدها بوده و تخصیص نزدیک به 20 درصدی برای خوراک آنها درنظر گرفته اما هنوز نتوانسته ایم واحدی را درون ایران ایجاد کنیم.

زنگنه تاکید کرد: زنجیره پایین دستی صنایع پتروشیمی باید مورد توجه قرار بگیرد. سرمایه گذاری های بسیاری در سال های اخیر در این زمینه انجام شد اما متاسفانه بخشی از آن فعالی نیستند.

وزیر نفت با بیان اینکه در زمینه تولید گاز طبیعی محدودیتی نداریم، افزود: حدود 13 الی 14 میلیون تن بوتان ، پروپان و اتان در فارس جنوبی در زمینه نفتا تولید می شود بنابراین خوراک به اندازه کافی در کشور وجود دارد که این مورد می تواند زمینه جذب سرمایه گذار را فراهم کند.

 

زنگنه با بیان اینکه تمرکز بر منافع کوتاه مدت آینده دراز مدت را تضمین نخواهد کرد، افزود :گاهی فشار برای کاهش خوراک وارد می شود که در دراز مدت به ضرر خواهد بود.

وی افزود :قیمت اکنون خوراک کاملا رقابتی است و سودهایی را برای سرمایه گذاران فراهم خواهد کرد.

وزیر نفت گفت :برای اولین بار تصمیم گرفته شد تا طرح هایی با هدف تامین خوراک پتروشیمی آماده شود، طرح هایی  چون تنگ بیجار با هدف توسعه مخازن گازی خامی در اهواز از نمونه آنها است.

وی در ادامه با اشاره به واگذاری مالکیت و اجرای طرح‌ها به بخش خصوصی و عمومی، اظهار کرد: NGL۲۴۰۰، ۳۲۰۰، ۳۱۰۰، بود اتان‌گیری مجموعه پارسیان و غیره از طرح‌هایی است که به بخش خصوصی و عمومی واگذار شده است. گازهای فلر نیز با قیمت تقریبا رایگان نیز در اختیار متقاضیان قرار داده شده است.

 
**مذاکره با توتال هیچ وقت قطع نشده است/ مذاکره با گازپروم درباره فرزاد بی

زنگنه وزیر نفت در جمع خبرنگاران گفت :مذاکره با توتال هیچ وقت قطع نشده، ادامه دارد و پیشرفت می کند.

وزیر نفت در مورد سرنوشت پروژه فرزاد بی گفت: ما زمان زیادی برای مذاکره انحصاری با هندی‌ها صرف کردیم و گفتیم اگر قیمت گاز را تغییر ندهند، پیشنهادشان را قبول نمی‌کنیم؛ چون منفعتی برای ایران ندارد.

وی اعلام کرد: هم‌اکنون با شرکت گاز پروم روسیه هم مذاکرات را شروع کردیم. از سوی دیگر، با انتخاب مشاور بالادستی می‌خواهیم چاه دیگری بزنیم که اگر به نتیجه نرسیدیم؛ باید این میدان مشترک را  به صورت غیرمتعارف پیش ببریم.

زنگنه درباره میدان نفتی یادآوران هم گفت که چینی‌ها از اولویت مذاکرات برای توسعه این میدان خارج نشده‌اند.

وی درباره احتمال تمدید توافق کاهش تولید نفت نیز گفت : پیام‌هایی که از اوپک و غیراوپک می‌رسد، نشان می‌دهد که اراده بر این است که همه در مدیریت بازار حضور داشته باشند. ما هم با اکثریت اوپک همراهیم و حمایت می‌کنیم.