راهکار دوری از تجمل گرایی

یک روانشناس گفت: آموزش تفکر انتقادی را باید در کودکستان‌های خود داشته باشیم. آموزش دید انتقادی کمک خواهد کرد تا افراد ناخوداگاه با چشم وهم‌چشمی سراغ مصرف نروند و آگاه باشند که چه چیزی مصرف می‌کنند.

دکتر حامد ماه‌زاده به تجمل‌گرایی در حوزه اقتصادی اشاره و اظهارکرد: اساس مصرف، پدیده ای است که به انباشت سرمایه کمک می‌کند. افزایش سرمایه نیازمند این است که مصرف و تولید زیاد شود.

وی افزود: مصرف یک پیام دارد و آن هم تولید و تنوع بیشتر و در نهایت انباشت سرمایه است. انباشت سرمایه برای کارتل‌های اقتصادی است و تلاش می‌کنند تجمل‌گرایی توسعه پیدا کند.

این روانشناس با بیان اینکه هرچقدر گرایش به سمت لوکس‌تر مصرف کردن باشد، درآمد بیشتر است گفت: نمی‌توان بدون عامل فرهنگی افراد را مجاب کرد که لوکس مصرف کنند یا تجمل گرا نباشند بنابراین فرآیندی را اجرا می‌کنند که افراد مجاب شوند تا مصرف کنند بدون اینکه دیدگاه انتقادی نسبت به آن داشته باشند یعنی تولیدکننده برای قسمت ناخودآگاه فرد برنامه‌ریزی می‌کند.

وی قضاوت افراد را عاملی برای تجمل گرایی دانست و اظهارکرد: ما انسان‌ها دغدغه قضاوت دیگران را داریم و این بهترین ابزار برای تولید کننده است و از آن استفاده می‌کند و فرد تلاش می‌کند که از کالاهای لوکس استفاده کند و بدین ترتیب تصویر بهتری از خود ارایه دهد.

ماه‌زاده که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد با تاکید بر اینکه تغییر فرهنگ و ترویج سبک زندگی باید از دوران پیش از دبستان آغاز شود، گفت: متاسفانه سیستم آموزشی دچار مسایل و مشکلات بودجه‌ای است.

این روانشناس با اشاره به افکار مصرف‌گراها اظهارکرد: مصرف‌گراها به خاطر احساس تشخص دست به این کار می‌زنند و با فرهنگ موجود این احساس تقویت می‌شود.

 به گزارش ایسنا، دکتر فرزاد آصفی‌فر – روانشناس در این برنامه گفت: از آنجا که تجمل‌گرایی مرتبط با شخصیت است. شخصیت نیز نشات گرفته از ژنتیک، محیط و تربیت است. ما ژن تجمل نداریم اما در محیط و در مقایسه با افراد دیگر بحث جامعه شناسی شکل می‌گیرد.

 روانشناس با بیان اینکه عوامل بسیار زیادی بر گرایش به تجمل‌گرایی تاثیرگذار است،اظهار کرد: یکی از عواملی که بسیار تاثیرگذار است، نگاه افراد به تجمل گرایی است، نگاهی که هم مثبت و هم نگاه منفی است.

وی با اشاره به عوامل فرهنگی، گفت: تقلید کورکورانه و یک طرفه و تبلیغات بر گرایش به تجمل‌گرایی موثر هستند. از طرفی تمام فناوری‌ها برای ما ساخته شده اند که وقت بیشتری را داشته باشیم تا در جهت فرهنگ و خانواده از آن استفاده کنیم در صورتی که بر عکس شده و افراد در خود خزیدگی دارند و به جای اینکه سعی کنند با استفاده از تکنولوژی  در زمان آزاد خود به تعامل بپردازند بلکه از تعامل دوری می‌کنند و زندگی خاص خودشان را دارند. 

این روانشناس به خرد جمعی و خودآگاهی اشاره و اظهارکرد: خودگاهی اتفاق نمی افتد مگر اینکه درصد زیادی از جامعه به یک باور منطقی و درست برسند و نه باور هیجانی و غلط. وقتی غلط پشت سرهم اتفاق می افتد خودش تبدیل به یک باور درست کاذب می شود. برای اینکه خرد جمعی را تغییر دهیم باید خرد فردی تغییر پیدا کند.

وی افزود: اگر ما افراد را به گونه ای آموزش دهیم که خودشان را در مقام قیاس قرار ندهند و یا اگر در مقام قیاس قرار می دهند با طبقه اجتماعی خودشان قابل مقایسه باشند.

در ادامه این برنامه آذر رشتیانی – جامعه شناس- با رد اینکه استفاده از برند خاص دلیل بر بالا بودن شخصیت آن فرد نیست، اظهارکرد: نمی توان به خاطر یک برند شخصیت افراد را ارزیابی کنیم اما چیزی که در جامعه رواج دارد این است که شاخص ما مشخص کردن پایگاه اقتصادی و اجتماعی فرد، «مصرف» اوست.

این جامعه شناس به عواملی که باعث مصرف گرایی شده است اشاره و اظهار کرد: اقتصاد جامعه، فرهنگ جامعه، ابعاد اجتماعی، سیاست و ابعاد سیاسی در مصرف گرایی تاثیر گذارند. ابعاد فردی و شخصیتی نیز در این امر دخیل است، چشم و هم‌چشم هایی که می شود به خاطر رفع کمبودها و نقصان های دیگری است که در زندگی افراد وجود دارد.