9 ادویه مفید برای دیابتی‌ها

بیماری دیابت ناشی از وجود قند بیش از اندازه در جریان خون است. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 از نقص خودایمنی رنج می‌‌برند و بدنشان انسولین کافی نمی سازد تا قند آزاد شده از غذا در جریان خون را بی اثر کنند.

بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است انسولین کافی تولید نکنند و یا مقاومت به انسولین داشته باشند، به این معنی که بدنشان انسولین تولید می‌‌کند اما نمی‌تواند به‌طور موثر از آن استفاده کند. ثابت شده است که برخی ادویه‌جات می‌‌توانند در درمان و یا کنترل قندخون در افراد دیابتی مفید واقع شوند که در ذیل به برخی از آنها اشاره شده است.

فلفل

کاپساسین موجود در این ادویه به بهبود عملکرد عروق خونی کمک می‌‌کند و می‌‌تواند سطح فشارخون را طبیعی کند. این ماده به حفظ جریان خون در سراسر بدن، بویژه دست‌‌ها و پاها که ممکن است به‌خاطر قندخون بالا دچار مشکل شده باشند، کمک می‌‌کند.

کاپساسین یک مسکن موضعی نیز می‌‌باشد و کرم‌‌های حاوی کاپساسین درد ناشی از نوروپاتی دیابتی (علائم عصبی و گزگز) را تسکین می‌‌دهد. این ترکیب دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است.

فلفل قرمز باعث افزایش سوخت‌وساز می‌‌شود و سوزاندن انرژی را 2 ساعت پس از وعده غذایی سرعت می‌‌دهد. این ادویه دارای خواص ضد سرطان نیز هست و برای درمان آن مفید است.در مطالعه‌ای نشان داده شد، افراد دیابتی که غذای حاوی فلفل میل می‌‌کنند پس از وعده غذایی به انسولین کمتری برای کاهش قندخون خود نیاز دارند.

دارچین

دارچین منجر به افزایش سوخت و ساز قند در درون سلول شده و به کاهش سطوح قندخون کمک می‌‌کند. به‌علاوه، دارچین برای کاهش سطوح کلسترول بالا که اصولا مشکل دیگر همراه با دیابت است، عالی می‌‌باشد. مصرف روزانه دارچین به تنظیم قندخون و همچنین قند پلاسما کمک می‌‌کند و برای کسانی نظیر دیابتی‌‌ها که بایستی شاخص گلایسمی خود را کنترل کنند مسرت بخش می‌‌باشد.

دارچین دارای اثرات ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی نیز هست و با مقاومت انسولینی مقابله می‌‌کند. مصرف نصف قاشق چایخوری دارچین در روز باعث کاهش قندخون و بهبود کلسترول در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می‌‌شود. این افراد می‌‌توانند.دارچین ادویه‌ای مفید در درمان پرنوشی و پرادراری ناشی از افزایش قندخون در دیابت هم محسوب می‌‌شود.

همچنین این ادویه باعث کاهش مقاومت به انسولین می‌‌شود و بنابراین به کنترل وزن و کاهش خطر بیماری‌‌های قلبی کمک می‌‌کند. دارچین علاوه بر کاهش قندخون باعث بهبود سطوح خونی تری گلیسرید، LDL- کلسترول و فشارخون نیز می‌‌گردد.

زردچوبه

این ادویه حاوی کورکومین، یک ترکیب فعال با ویژگی‌‌های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و جریان خون را بهبود می‌‌بخشد.

زردچوبه باعث بهبود عملکرد انسولین می‌‌شود و همچنین در سوخت و ساز کربوهیدرات، پروتئین و چربی دخیل است.کورکومین موجود در زردچوبه باعث کاهش رسوب پلاک‌‌های چربی در دیواره داخلی عروق می‌‌شود و از گرفتگی آن جلوگیری کرده و به جریان خون کمک می‌‌کند.کورکومین دارای خواص مفید برای عملکرد کبد نیز می‌‌باشد و از پیشرفت دیابت جلوگیری می‌‌کند. مطالعات نشان داده‌اند، افراد دیابتی که از مکمل کورکومینوئید استفاده می‌‌کنند قند‌خون پایین‌تر و مقاومت به انسولین کمتری دارند. کورکومینوئید یک ترکیب فعال در زردچوبه است که از طریق کاهش اسیدهای چرب سرم و به‌عبارتی چربی خون با افزایش اکسیداسیون و مصرف آنها، اثرات ضد دیابتی دارد.

زنجفیل

این ادویه به خاطر تاثیر بر هضم و جذب، اثرات ضد التهابی و ضد تهوعی معروف می‌‌باشد. زنجفیل باعث بهبود حساسیت به انسولین، کاهش اکسیداسیون و بهبود کلسترول نیز می‌‌گردد.زنجفیل در کنترل طولانی مدت قندخون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 موثر است.

جینجرول، یکی از فعالترین ترکیبات موجود در زنجفیل، می‌‌تواند برداشت گلوکز را توسط سلول‌های عضلانی بدون نیاز به انسولین افزایش دهد و بنابراین در تنظیم و کنترل قندخون موثر است.