دلایل کوتاه شدن عمر افراد جامعه

علی جعفریان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در همایش تغذیه سالم، سفیران سلامت گفت: شعار هفته سلامت زندگی سالم با نشاط و امید است، سلامتی نعمت بزرگی است که خداوند به ما عطا کرده است. مدل بیماری‌ها در جامعه ما با توجه به پیشرفت‌های سه دهه گذشته تغییر کرده است بطوری که بیماری‌های واگیر دار عفونی با واکسیناسیون مناسب کنترل شده است و متاسفانه در حال حاضر با افزایش بیماری‌های غیرواگیر رو به رو هستیم.

وی افزود: طول عمر انسان باید بیش از 70 سال باشد اما بیماری‌های غیر واگیر باعث کوتاه شدن عمر افراد جامعه شده است. باید دانست که 40 درصد از مرگ افراد زیر هفتاد سال به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است. همچنین 20 درصد دیگر به علت سرطان و 15 درصد به دلیل بروز حوادث و تصادفات است.

جعفریان خاطر نشان کرد: متاسفانه سالانه تعداد زیادی از هموطنان به دلیل بروز حوادث قابل پیش‌گیری جان خود را از دست می‌دهند، این موضوع صحیح است که وضعیت جاده‌ای و خودروها مطلوب نیست اما می‌توان با رفتار صحیح از بروز این حوادث پیشگیری بعمل‌ آورد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: متاسفانه در زمینه بروز حوادث رانندگی در منطقه رتبه اول را کسب کرده‌ایم که برای حل این موضوع باید فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: رژیم غذایی نامناسب، استفاده از فست فودها و استفاده بیش از حد از روغن و نمک در سال‌های اخیر در جامعه رشد پیدا کرده است که این مسایل زمینه ساز بیماری‌های قلبی و عروقی خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در حقیقت دولت به تنهایی نمی‌تواند در الگو سازی برای رژیم غذایی سالم و مناسب نقش ایفا کند بلکه لازم است افراد جامعه این اصول را رعایت کنند همچنین از سفیران سلامت تقاضا دارم در خصوص الگوی تغذیه مناسب اطلاع رسانی کافی داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر 120 هزار سفیر سلامت در دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در حال فعالیت هستند که امیدواریم تعداد این افراد افزایش پیدا کند.