تعطیلات اوباما به پایان رسید

 باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا بعد از تعطیلات بلند مدت خود از روز دوشنبه در اولین رویداد عمومی بعد از ترک کاخ سفید شرکت خواهد کرد.

در رویداد روز دوشنبه اوباما در دانشگاه شیکاگو با دانشجویان دیدار خواهد کرد و به نظر می‌رسد سکوت خود خواسته وی از روز تحلیف دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری جدید آمریکا پایان خواهد یافت. شرکت در مراسم اعطای جوایز بوستون، سخنرانی‌ در مراسم عمومی و خصوصی در آمریکا و اروپا و دیدار با آنگلا مرکل از دیگر برنامه‌های وی خواهد بود.

هرچند طرفداران اوباما منتظر واکنش وی به انتقادات تند و تیز ترامپ از سیاستهای دولت قبلی آمریکا هستند اما با توجه به شنیده‌ها از افراد نزدیک به اوباما وی قصد ندارد در هیچ یک از سخنرانی‌های خود به مقابله با صحبتهای ترامپ در مواردی مانند، مهاجرت، مراقبت‌های بهداشتی، سیاست خارج و یا محیط زیست بپردازد.

البته این راهبرد اوباما با واکنش دموکراتها مواجه شده است. سارا کونر، فعال دموکرات نیویورکی که بیش از یک میلیون دلار برای کمپین اوباما جمع‌آوری کرده گفت: چرا چیزی از او (اوباما) نمی‌شنویم. دموکراتها ناامید هستند. هرکاری که ترامپ انجام می‌دهد نیازمند یک پاسخ است.

البته این یک رسم در عرصه سیاسی آمریکا به شمار می‌رود که رئیس‌جمهور بعد از پایان دوره از سیاستهای جانشین خود (بخصوص اگر متعلق به حزب رقیب باشد) انتقاد می‌کند.