تبلیغ کنندگان کالا در شبکه‌های ماهواره‌ای

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، شبکههای ماهوارهای و استفاده از تجهیزات و گیرندههای این شبکهها موضوعی است که در طول ۲۵ سال گذشته بروز و ظهور چشمگیری داشته است.

این پدیده نیز مانند هر پدیده نوظهور در دنیا که به عقیده تمامی جامعه شناسان دارای عواقبی عمدتاً منفی و مثبت است، همراه با فواید و مضراتی است که مضرات آن به مراتب بیشتر است.

یکی از عوارضی که جامعه شناسان، مردم شناسان و حتی روانشناسان به عنوان ضرر استفاده از این تجهیزات بر می‌شمرند و به آن اذعان می‌کنند تخریب فرهنگ و عقاید مردمان یک کشور است.

جدای آنکه فی‌نفسه برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای صرفاً با هدف گرفتن اعتقادات شهروندان یک جامعه قصد تخریب فرهنگ و روابط انسانی را دارند برخی از شبکه‌ها به ظاهر این‌گونه نیستند و با پخش ساخته‌های مستند یا حتی پخش اخبار روزگار می‌گذرانند در حالی که این شبکه‌ها نیز به گفته روانشناسان همراه با تأثیرات منفی در روح جامعه هستند.

یکی از روانشناسان و آسیب شناسان کشور گفت: تبلیغاتی که به صورت ۲۴ ساعته به صورت زیر نویس در این شبکه‌ها وجود دارد باعثمی‌شود تا مشکلات فراوانی برای جامعه به وجود آید.

وی افزود: برای دختر و پسر ۱۵ ساله‌ سوال ایجاد می‌شود که این کالاها چیست که یک شبکه درباره آن تبلیغ می‌کند و همین عامل به وقوع پیوستن بسیاری از مفاسد است.

با اندکی تأمل می‌توان دریافت که این موضوع دور از ذهن نیست و بی‌تأثر در ایجاد روابط سوء و همچنین برباد رفتن کیان خانواده و اعتقادات جوانان نیست.

برخورد پلیس با تهیه‌کنندگان آگهی‌های تبلیغاتی و فروشندگان کالا در شبکه‌های ماهواره‌ای

با توجه به وجود حساسیت در برخورد با این‌گونه تبلیغات فرمانده نیروی انتظامی از برخورد پلیس با تهیه‌کنندگان آگهی‌های تبلیغاتی و فروشندگان کالا در شبکه‌های ماهواره‌ای خبر داد.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم با اشاره به ارسال برخی آگهی‌های تبلیغاتی به شبکه‌های ماهواره‌ای گفت: در حال حاضر مشاهده می‌شود برخی فروشندگان داخلی در کشور آگهی تبلیغاتی را تهیه و برای پخش به شبکه‌های ماهواره‌ای ارسال می‌کنند.

وی افزود: این در حالیست که استفاده از ماهواره بر اساس قانون ممنوع است و کار این افراد به نوعی ترویج فرهنگ استفاده از ماهواره در کشور بوده و جرم محسوب می‌شود.

فرمانده پلیس کشور با بیان اینکه با این افراد و تولیدکنندگان آگهی‌های مذکور برخورد می‌شود، گفت: با هماهنگی‌های انجام شده با دادستانی با اصناف و ارسال ‌کنندگان آگهی‌های ماهواره‌ای برخورد می‌شود.

تبلیغ کالا در شبکه‌های ماهواره‌ای ممنوع است

جعفری دولت آبادی دادستان تهران نیز در ۲۱ شهریور امسال در نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌ها به موضوع ممنوع بودن انتشار تبلیغات کالاهای ایرانی و خارجی توسط شرکت‌های داخلی در شبکه‌های ماهواره‌ای اشاره کرد.

وی گفت: در صورتی که کالای ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان و غیرمجاز تبلیغ شود این افراد از سوی پلیس تحت پیگرد قرار می‌گیرند و پلیس بازرسی‌های ویژه‌ای در این باره انجام می‌دهد.

وی از شهروندان و صاحبان کالاها خواست تا خود را گرفتار چنین تبلیغاتی نکنند و برای خودشان مشکلات بعدی را همراه نسازند.

دستور دادستان کل کشور برای برخورد با تبلیغات غیرقانونی در شبکه‌های ماهواره‌ای

معاون قضایی دادستان کل کشور هم از دستور دادستان کل کشور برای برخورد با تبلیغات غیرقانونی در شبکه‌های ماهواره‌ای خبر داد.

حسین ذبحی تاکید کرد: دادستانی کل کشور به صورت جدی و ویژه تبلیغات غیر مجاز و فریب دهنده در ماهواره را پیگیری می‌کند.

وی افزود: بسیاری از این تبلیغات فاقد مجوز قانونی و کارایی ندارد و این در حالی است که اغلب مردم از این آگهی‌ها بی‌اطلاع هستند و دچار ضرر می‌شوند.

معاون قضایی دادستان کل کشور در ادامه درباره نحوه برخورد با عاملان تبلیغات خلاف و غیر مجاز گفت: شدت برخورد بستگی به موضوع تبلیغات دارد و در صورتیکه موارد آگهی و تبلیغ در ارتباط با حوزه پزشکی و سلامت مردم باشد به طور حتم برخورد شدید تری از سوی مراجع قضائی اعمال خواهد شد.

حسین ذبحی اظهار داشت: کسانی که متقاضی تبلیغ هستند با پرداخت هزینه‌های کلان رسانه‌های ضد انقلابی را تقویت می‌کنند و وظیفه ما برخورد قاطع با چنین عواملی است.

معاون قضائی دادستان کل کشور خاطر نشان کرد: تمامی اموری که در عرصه کشور متزمن جرائم است باید از سوی دادستان‌ها مورد پیگیری قرار گیرد و در این امر به خصوص دادستانی کل کشور به عنوان مدعی العموم وارد عمل خواهد شد.

این در حالی است که ۶۰ روز از اولین موضع گیری دادستان تهران و فرمانده پلیس کشور میگذرد اما همچنان مشخص نیست برای برخورد با اینگونه تبلیغات اقدامی انجام شده است یا خیر.