به گزارش به نقل از واحد مرکزی خبر، جو سیرینسیونی در گفتگو با سی ان ان به اشاره به گزارش جدید آمانو درباره فعالیت هسته ای ایران گفت این گزارش مطلب جدیدی ندارد و همه کسانیکه با این مسئله آشنایی دارند این مسائل را دنبال کرده و مطالب گزارش را از قبل می دانستند اما نکته مهم آن است که هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند ایران هم اکنون روی ساخت بمب اتم کار می کند . در واقع سازمانهای اطلاعاتی آمریکا گفته اند که ایران هنوز تصمیم ساخت بمب اتم را هم نگرفته است و هیچ چیزی در این گزارش وجود ندارد که نشان دهد که ایران هم اکنون روی ساخت کلاهک هسته ای کار می کند . مجری سی ان ان که از این سخنان این کارشناس ناراحت شده بود گفت اما آژانس میگوید ایران شفاف نیست و حتی این شفاف نبودن اسرائیلی ها را به خشم آورده و عصبانی کرده است .

جو سیرینسیونی گفت شفافیت یعنی این که ایران به هیچ وجه به تولید سلاح اتمی نزدیک نیست، اینکه آنها روی فناوریهایی کار کنند که در تولید بمب اتم هم کاربرد داشته باشد، به این معنا نیست که تصمیم به ساخت بمب اتم دارند. باید توجه داشت که تفاوت میان تحقیقات بنیادی و داشتن برنامه ای قطعی برای ساخت سلاح اتمی بسیار زیاد است. این کارشناس آمریکایی افزود تفاوت اصلی در رویکردها به این مسئله است. محمد البرادعی رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی بیشتر رویکردی دیپلماتیک داشت اما روشن است که اومانو دبیر کل فعلی آژانس بیشتر به سمت فشار بیشتر در جهت خواست آمریکا پیش می رود.

مجری سی ان ان گفت تا آنجایی که به اسرائیل مربوط می شود این تفاوت برای آنها خیلی زیاد نیست زیرا اسرائیل هم اکنون در معرض تهدید ایران است. سیرینسیونی در پاسخ گفت جنگ با ایران ساده نیست و منطقه را درگیر می کند اما هدف اسرائیل از تهدید این است که اگر غرب کاری نکند به ایران حمله خواهد کرد. در کل این شرایط، عزم آمریکا را برای اعمال تحریمهای بیشتر علیه ایران بیشتر می کند و این یعنی همسویی امریکا و اسرائیل در موضوع هسته ای ایران.

مجری سی ان ان گفت آیا روسیه و چین با آمریکا در تحریم بیشتر علیه ایران همراهی خواهدن کرد؟

تحلیلگر آمریکایی گفت روسیه و چین با تحریمها شدید علیه ایران همراهی نمی کنند. روسیه از گزارش آژانس به شدت انتقاد و تاکید کرد این مسیر اشتباه است از این رو بعید است بتوان تحریمهای جدیدی علیه ایران در شورای امنیت وضع کرد. البته آمریکا تحریمهای هدفمند خود را ادامه می دهد .البته عده ای در کنگره هستند که خواستار تحریم بانک مرکزی ایران هستند . گرچه این کار به نظر موثر می آید اما مشکل این است که اگر روزانه دو میلیون بشکه نفت ایران به بازار جهان قطع شود ، این خود ضربه ای بسیار سنگین به اقتصاد بسیار شکننده جهان است. این اتفاق می تواند باعث از بین رفتن بسیاری از شغلها در اروپا و آمریکا شود. از این رو بعید است آمریکا این نوع تحریمها را علیه ایران وضع کند.