لیگ برتر در ایستگاه پایانی/ پیش بازی فینال حذفی برای رسیدن به آسیا

فصل شانزدهم لیگ برتر فوتبال، پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت، به پایان می‌رسد و تکلیف تیم‌های سقوط‌کننده به دسته اول و آنهایی که سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را می گیرند، مشخص می‌شود.

پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت، با انجام هشت بازی پرونده فصل شانزدهم لیگ برتر فوتبال بسته می‌شود. هرچند مشخص شدن قهرمان این فصل، سه هفته مانده به پایان لیگ، جذابیت اصلی آن را از بین برد اما کورس حساس استقلال و تراکتورسازی و همچنین سپاهان و ذوب آهن برای کسب سهمیه آسیا و جدال سایپا، صبا و سیاه‌جامگان برای بقا در لیگ، جذابیت‌های خاصی به هفته آخر لیگ داده است.

دیدارهای این هفته در مشهد، تبریز، تهران، اهواز، اصفهان و قم برگزار می‌شود و ساعت انجام همه بازی‌ها ۱۸ است.

* استقلال – سپاهان؛ جنگ سهمیه

دیدار استقلال و سپاهان همیشه در تاریخ لیگ برتر، جذاب و تماشایی بوده است. حتی در روزهایی که بازی دو تیم حساسیتی نداشته، نمایش آبی‌ها و طلایی‌ها چشم‌ها را به خود خیره کرده است. این بار، دعوا بر سر سهمیه لیگ قهرمانان آسیا است.

استقلال اکنون تیم دوم جدول است و اگر در این رتبه باقی بماند، احتمالا به صورت مستقیم به لیگ قهرمانان آسیا راه می‌یابد. گفتیم احتمالا چون ممکن است سال آینده فوتبال ایران در آسیا دو سهمیه مستقیم و دو سهمیه پلی‌آف داشته باشد که در آن صورت، نایب‌قهرمان لیگ هم به پلی‌آف خواهد رفت.

از طرف دیگر، سپاهان برای آن که اندک بختی برای رسیده به سهمیه آسیا داشته باشد، فقط می‌تواند رتبه چهارمش را حفظ کند. ذوب‌آهن با اختلاف کمی پشت سر سپاهان حضور دارد و می‌تواند این هفته با شکست پدیده بحران‌زده جای همشهری‌اش را در رده چهارم بگیرد؛ بنابراین سپاهانی‌ها که چند هفته است متحول شده‌اند و نتایج عالی کسب می‌کنند، برای برنده شدن به تهران می‌آیند.

این دیدار در حضور هواداران پرشمار استقلالی در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود. با این حساب، جدال استقلال و سپاهان، قطعا مصافی تماشایی و زیبا خواهد بود.

* تراکتورسازی – نفت تهران؛ شبیه فینال جام حذفی

تراکتورسازان بعد از تمام شدن لیگ برتر، در اوایل خرداد باید در فینال جام حذفی به مصاف نفت تهران بروند اما دو تیم در هفته آخر لیگ برتر، یک بار رو در روی هم قرار می‌گیرند تا قبل از فینال حذفی، یکدیگر را محک بزنند. این دیدار به نوعی یادآور دیدار جنجالی دو فصل قبل است که به تساوی ۳ بر ۳ انجامید و قهرمانی را از هر دو تیم گرفت و به سپاهان هدیه داد.

تراکتورسازی هفته بیست و هشتم لیگ برتر توانست با شکست استقلال به رده دوم جدول برسد اما هفته قبل از سپاهان باخت و دوباره به رده سوم سقوط کرد. این هفته، تراکتورسازی برای شکست نفت به میدان می‌رود و امیدوار است سپاهان این هفته استقلال را هم ببرد. تراکتورسازی با رسیدن به رده دوم، خود را در آسیا خواهد دید چون یک فرصت دیگر هم در فینال جام حذفی دارد و به هر حال، در فصل بعدی لیگ قهرمانان آسیا حضور خواهد داشت.

* ذوب‌آهن – پدیده؛ عبور از بحران برای رسیدن به آسیا

سبزپوشان اصفهانی هفته قبل به تهران آمدند و برابر پرسپولیسی قرار گرفتند که چهار روز تمرین نکرده بود و اصلا آماده نبود اما نتوانست این تیم را شکست دهد و رده دوم را به تیم همشهری‌اش سپاهان هدیه داد. این تیم در هفته آخر با پدیده‌ای روبه‌رو است که اسیر بحران شده و بازیکنانش مطالبات زیادی دارند و در دو هفته اخیر هم دو شکست بد داشته است. پدیده ابتدا ۴ بر صفر به پرسپولیس باخت و سپس در خانه ۲ بر یک از استقلال شکست خورد.

ذوب‌آهن در حالی با پدیده روبه‌رو می‌شود که می‌داند رقیب نزدیکش یعنی سپاهان کار سختی در تهران برابر استقلال دارد و همین مساله انگیزه بازیکنان سبزپوش را برای بازگشت به رده چهارم بیشتر می‌کند. اگر تراکتورسازی قهرمان جام حذفی شود، تیم چهارم لیگ به پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا راه می‌یابد.

* سیاه‌جامگان – پرسپولیس؛ بقا در گرو شکست قهرمان

سیاه‌جامگان مشهدی این فصل نتایج خیلی خوبی نگرفتند و حالا در آستانه سقوط به دسته اول هستند. این تیم در هفته آخر با قهرمان لیگ مصاف می‌دهد و امیدوار است که پرسپولیس بدون انگیزه و ستاره‌هایش به میدان بیاید. با توجه به این که هفته آینده پرسپولیس باید با الوحده امارات دیدار کند، چندان هم غیرقابل انتظار نیست که برابر سیاه‌جامگان بدون بازیکنان اصلی‌اش به میدان برود.

در هر حال، بقای سیاه‌جامگان به شکست پرسپولیس بسته است اما این کافی نیست؛ سایپا یا صبا هم باید بازی‌شان را ببازند تا مشهدی‌ها در لیگ برتر بمانند.

* صبا – استقلال خوزستان؛ از دیار آزادگان به لیگ آزادگان

تیم قمی لیگ برتر در شرایط بسیار سختی به سر می‌برد. این تیم یک قدم تا سقوط به دسته اول فاصله دارد و برای ماندن در لیگ باید در بازی آخر برنده شود. صبا در هفته سی‌ام در خانه با قهرمان فصل قبل دیدار می‌کند و امیدوار است که مانند هفته قبل، بازی خوبی انجام دهد و به پیروزی برسد. صبا در هفته قبل خوش‌شانس بود و توانست نفت تهران را شکست دهد ولی معلوم نیست در بازی آخر هم بخت با این تیم یار باشد و توپ‌های استقلالی‌ها مثل نفتی‌ها گل نشود. هفته قبل، نفت تهران چندین و چند فرصت مسلم گل را از دست داد و بازی را به صبا واگذار کرد.

البته صبا یک شانس دارد و آن دیدار هم‌زمان سیاه‌جامگان با پرسپولیس است. اگر صبا از استقلال خوزستان شکست بخورد باز هم این شانس را دارد که با شکست سیاه‌جامگان برابر پرسپولیس در لیگ برتر باقی بماند.

* سایپا – ماشین‌سازی؛ پراید در جاده ناامن

حسین فرکی یک سرنوشت تکراری را بارها در زندگی‌اش تجربه کرده است. نفت تهران با هدایت فرکی در هفته آخر لیگ برتر ماندگار شد و حالا سایپا با او همین وضعیت را دارد. هرچند وضعیت سایپا نسبت به صبا و سیاه‌جامگان بهتر است و در هفته آخر با تیم سقوط کرده ماشین‌سازی بازی می‌کند. ضمن این که سایپا یک امتیاز از صبا و دو امتیاز از سیاه‌جامگان بیشتر دارد و شرایط بهتری برای بقا در لیگ برتر دارد.

* فولاد – پیکان؛ آقای گل‌های محروم

دیدار تیم‌های فولاد و پیکان بدون حساسیت خاصی برگزار می‌شود. تنها موردی که می‌توانست بازی را حساس کند، رقابت نزدیک ساسان انصاری از فولاد و گادوین منشا از پیکان با مهدی طارمی پرسپولیسی برای کسب آقای گلی بود که با محروم شدن انصاری و منشا از دیدار هفته آخر، این مورد هم از بین رفت.

* گسترش فولاد – صنعت نفت آبادان؛ بدون شرح ...

شاید دیدار گسترش فولاد و صنعت نفت آبادان، یکی از معمولی‌ترین و غیرحساس‌ترین بازی‌های فصل شانزدهم لیگ برتر باشد؛ دیداری که معلوم نیست هواداری برای دیدنش به ورزشگاه برود یا نه. حتی مشخص نیست بازیکنان دو تیم برای انجام این بازی انگیزه خاصی داشته باشند.

*** برنامه کامل دیدارهای هفته سی‌ام لیگ برتر فوتبال

سیاه جامگان – پرسپولیس؛ ساعت ۱۸، ورزشگاه ثامن مشهد

گسترش فولاد – صنعت نفت آبادان؛ ساعت ۱۸، ورزشگاه بنیان دیزل تبریز

سایپا – ماشین‌سازی؛ ساعت ۱۸، ورزشگاه پاس قوامین تهران

فولاد – پیکان؛ ساعت ۱۸، ورزشگاه غدیر اهواز

ذوب‌آهن – پدیده؛ ساعت ۱۸، ورزشگاه فولادشهر اصفهان

تراکتورسازی – نفت تهران؛ ساعت ۱۸، ورزشگاه یادگار امام تبریز

صبا – استقلال خوزستان؛ ساعت ۱۸، ورزشگاه یادگار امام قم

استقلال – سپاهان؛ ساعت ۱۸، ورزشگاه آزادی تهران