بازار مسکن خواب به خواب رفت

 بازار مسکن از نیمه دوم سال ۹۲ به خواب زمستانی فرو رفته و طی ۴ سال گذشته هیچ حرکتی نتوانسته بازار مسکن را از خواب ناز بیدار کند.

 
 
براساس این گزارش طی چند سال گذشته اقدامات گسترده‌ای از سوی دولت برای به رونق کشاندن این بازار انجام شد، اما هیچ یک از آن‌ها فایده‌ای نداشت و هر ساله این خواب سنگین‌تر از قبل می‌شود.
 
 
آمارهایی که از سوی بانک مرکزی مبنی بر وضعیت بازار مسکن منتشر شده حاکی از رکود بسیار سنگین‌ این بازار است.
 
 
در فروردین ماه امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۵ هزار ۳۸۴ واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته ۸. ۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
 
 
همچنین بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به‌تفکیک عمر بنا در فروردین سال جاری نشان می‌دهد که واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۵. ۷ درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.
 
 
سهم مذکور در مقایسه با فروردین پارسال ۶. ۶ درصد کاهش یافته و درمقابل به سهم واحدهای با قدمت بالاتر افزوده شده است.
 
 
در فروردین امسال متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴۳. ۷ میلیون ریال بوده که نسبت به اسفند ۹۵ و فروردین ۹۵ به‌ترتیب ۴. ۳ درصد کاهش و ۳. ۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.
 
 
بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به فروردین سال گذشته مربوط به منطقه ۲۲ با ۱۵. ۷ درصد و بیشتری کاهش مربوط به قیمت منطقه یک با ۱۳. ۸ درصد است.
 
 
همچنین در فروردین امسال شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به فروردین ۹۵ به‌ترتیب ۱۱. ۱ و ۹. ۲ درصد رشد نشان می‌دهد.
 
ماهیت قراردادهای اجاره مسکن غالباً یک‌ساله تنظیم می‌شوند و اثرپذیری شاخص اجاره‌بهای مسکن از سیاست‌های کنترل و مهار تورم، سبب تغییر متناسب اجاره‌بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است.
 
سهم هزینه مسکن (اجاره‌بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی) در محاسبات شاخص کل بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی بر اساس سال پایه ۹۰ معادل ۲۸. ۴ درصد است.

 

 
رشد ۱۰ درصدی قیمت مسکن در سال ۹۶  
 
حسام عقبایی رییس اتحادیه املاک کشوری  با اشاره به اینکه حجم معاملات مسکن در ماه‌های دی و بهمن ماه افزایش یافته، افزود: امیدوارهستیم این روند افزایش رشد معاملات مسکن در حوزه خرید و اجاره نیز بهبود یابد.
 
وی با اشاره به اینکه با رشد معاملات، قیمت مسکن رشد نداشته، گفت: از ابتدای سال شاهد سیر صعودی معاملات مسکن بودیم، ولی این سیر صعودی همزمان با رشد قیمت‌ها نبوده است.
 
عقبایی تصریح کرد: همزمان با زمان سررسید ارائه تسهیلات مسکن انتظار رکود چند ساله مسکن به کف رسیده و میزان معاملات مسکن رشد یافته و این حجم در واحدهای کوچک بیشتر نشان داده می‌شود.
 
 رییس اتحادیه مشاوران املاک کشوری، افزود: در سال ۹۶ بازار مسکن وارد رونق می‌شود، این در حالی است که رشد قیمتی مواجه نخواهیم شد.
 
وی از رشد ۱۰ درصدی قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم خبر داد و تاکید کرد:حجم معاملات مسکن در تابستان سال آینده افزایش خواهد یافت و همچنین شاهد رشد قیمت نیز خواهیم بود البته این رشد متناسب با میزان تورم در کشور است.
 
خروج رکود از بازار مسکن با شیب ملایم است
 
 همچنین حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در صدور پروانه‌های ساختمانی رشد ۵ و همچنین در مبایعنامه نیز رشد ۵. ۶ درصدی داشتیم.
 
 معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این رشد قیمتی حاکی از آن است که رکود از بازار مسکن با شیب ملایمی در حال خروج است و امسال به سمت رونق حرکت می‌کند.
 
 
مظاهریان در پایان تاکید کرد: سال ۹۶ شاهد افزایش شدید قیمتی نیستیم و رشد قیمتی برابر با نرخ تورم خواهد بود.
 
نرخ سود تسهیلات مسکن ناعادلانه است

 

 

براساس این گزارش کمال الدین شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه قیمت مسکن امسال رشد محسوسی ندارد، گفت: قیمت مسکن جزء کالا در سبد کالا و آمار‌ها محسوب نمی‌شود و تنها نرخ اجاره تعیین می‌شود که این خود تاثیر چندانی در این بازار ندارد.
 
وی در ادامه افزود: تنها راه خروج از رکود در بازار مسکن ایجاد تحرک در این بازار از طریق ارائه تسهیلات است که دولت در این حوزه نیز موفق نبوده است.
 
شهریاری با اشاره به اینکه ارائه تسهیلات مسکن در حال حاضر تاثیر بسیار کمی در این بازار دارد، افزود: نرخ سود تسهیلات مسکن ناعادلانه است و ارائه این تسهیلات تنها ۲۰ درصد از سهم قیمت مسکن را در بر می‌گیرد.
 
بازار مسکن تا به امروز بعد از گذشت ۴ سال تغییر چندانی نکرده و نتوانسته سهم رونق خود را از بازار اقتصادی کشور بگیرد؛ بنابراین دولت جدید باید یکی از اهداف اصلی خود را به بازار مسکن اختصاص دهد، زیرا که این بازار سهم مهمی در رونق گرفتن اقتصاد کشور دارد.