خوردن کله پاچه خوب است یا بد؟

دل‌تان را صابون زده‌اید که صبح جمعه را با دوستان با خانواده سری به کله پزی محله‌تان بزنید و یک کله پاچه چرب و خوشمزه نوش جان کنید. این غذا در میان ایرانی‌ها طرفداران زیادی دارد چون هم چرب است و لذیذ و هم افراد فکر می‌کنند پر از مواد مغذی است که می‌توانند برای کسب انرژی روی آن حساب کنند اما از سوی دیگر بسیاری ازمتخصصان توصیه می‌کنند در مصرف چنین خوراکی نباید زیاده روی کنید چون ممکن است همین غذای پرطرفدار شما را به دردسر بیندازد و دچار کلسترول بالا و هزار و یک بیماری دیگر شوید. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید چطور بایدکله پاچه بخورید و در عین حال سالم بمانید، به توصیه دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه، عمل کنید.

تعادل را رعایت کنید

در راهنمای خوراکی‌ها ۳ توصیه اصلی وجود دارد: اول از همه اینکه همه افراد برای اینکه از غذای روزانه‌شان نهایت استفاده را بکنند باید یک هدف در جهت تناسب داشته باشند که این تناسب هم فیزیکی است هم فیزیولوژیک. دکتر محمد رضا وفا، متخصص تغذیه در این باره می‌گوید: تناسب فیزیکی همان نسبت وزن به قد است و تناسب فیزیولوژیک مربوط به ظرفیت قلبی - ریوی است. بر همین اساس غذاهایی که مصرف می‌شود باید مبنای سالمی داشته باشد.

به عنوان مثال مقدار چربی و نمک زیادی در آنها نباشد. توصیه سوم در این راهنما این است که انتخاب غذا از صبح تا شب باید بر اساس یک منطق باشد. به این معنا که به طور مثال انجمن قلب آمریکا بر اساس پژوهش‌های بسیار گسترده نشان داده است که یک فرد سالم و بالغ روزانه نباید بیشتر از ۷ درصد از کل کالری دریافتی‌اش از اسید چرب اشباع باشد. بنابراین این به آن معنا است که یک فرد سالم که صبحانه کره و مربا نوش جان می‌کند، کره‌ای که مصرف کرده منبع اصلی اسید چرب اشباع بوده و کل چربی اشباع روزانه‌اش را دریافت کرده است و باید مراقب باشد که دیگر هیچ اسید چرب اشباعی در غذایش نباشد. یا مثلا وقتی فرد غذای شور می‌خورد باید بداند که خیلی بیشتر از آن مقدار نمکی که می‌توانسته در روز مصرف کند وارد بدنش شده و تا آخر شب دیگر نباید نمک زیادی در غذایش باشد.

بنابراین تمام خوراکی‌های اطراف ما برای فرد سالم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. فقط باید منطقش را در نظر بگیرید.

به چربی عادت نکنید

اگر کسی بخواهد شب و روز یک غذای چرب مانند کله پاچه را بخورد، چون به طور طبیعی غذاهای چرب ذائقه را تحریک می‌کنند و به سرعت این تبدیل به عادت می‌شود، در صورتی که بعدا غذایی بخورد که چربی کمی دارد، نمی‌تواند تحمل کند. به همین دلیل اگر هر از گاهی با رعایت اصول، یک فرد سالم با وزن سالم و در نظر گرفتن تناسب تمام خوراکی‌هایی که در طول روز مصرف می‌شود، کله پاچه در برنامه غذایی قرار گیرد، مشکلی وجود ندارد اما اگر قرار باشد تبدیل به عادت شود و مکرر در برنامه غذایی قرار بگیرد کالری زیادی دارد و باعث چاقی می‌شود، ضمن آنکه کلسترول را بالا می‌برد. بیماری قلبی عروقی ایجاد می‌کند وحتی باعث بروز دیابت می‌شود.

نه در مورد کله پاچه بلکه در مورد تمام خوراکی‌ها انتخاب منطقی در طول روز و مصرف درست باید در برنامه قرار بگیرد. کله پاچه، با وجود آنکه پروتئین و ویتامین زیادی دارد، سرشار از کلسترول و اسیدهای چرب اشباع هم هست و کلسترول نوعی چربی است که خاصیت رسوب کردن در عروق خونی بدن را داشته و در کنار سایر عوامل خطر منجر به انسداد و گرفتگی رگ شده و زمینه ساز بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته و بسیاری دیگر از بیماری‌های مزمن می‌شود.