واکنش اقلیم کردستان عراق به سخنان اخیر قاسمی

سایت خبری السومریه نیوز عراق اعلام کرد: اداره روابط خارجی منطقه کردستان عراق اظهارت وزارت خارجه ایران درخصوص برگزاری همه پرسی در این منطقه و مخالفت ایران با تجزیه عراق را به زعم خود "دخالت در امور داخلی عراق" توصیف کرد.

برپایه این گزارش، اداره روابط خارجی منطقه کردستان عراق در بیانیه خود آورده است: "این اداره از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درخصوص حق تعیین سرنوشت ملت کردستان ابراز تاسف و این اظهارات را نمی پذیرد".

این اداره بدون در نظر گرفتن مفاد قانون اساسی عراق افزود: "حق تعیین سرنوشت یک حق طبیعی برای ملت کردستان نظیر سایر ملت ها و قومیت ها در جهان است. ملت کردستان جانفشانی زیادی کرده است و به مبارزه خود برای دستیابی به اهداف مشروعش ادامه خواهد داد".

اداره روابط خارجی دولت محلی منطقه کردستان عراق افزود: این دولت رسما اعلام کرد که مسئله همه پرسی و استقلال "مسئله ای متعلق به عراق است و روش گفت وگو و تفاهم درباره این مسئله را با دولت فدرال در بغداد برای تصمیم گیری در این باره را دنبال خواهد کرد".

طرح مسئله همه پرسی و جدایی طلبی از سوی مسئولان محلی منطقه کردستان عراق با واکنش شدید سیاستمداران عراقی و دولت مرکزی این کشور روبرو شده است و آنها بر رد این مسئله تاکید کرده اند.