چرا دولت یازدهم در حوزه‌های گوناگون ناموفق بوده است؟

روح‌الله عباسپور نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس نهم، با تأکید بر اینکه دولت یازدهم به دلایل مختلف در حوزه‌های گوناگون موفق نبوده است، گفت: دولت چه دستاوردی در عرصه بین‌المللی داشته است؟ 

*در کدام دولت به این میزان عزت ایرانی لگدمال شد؟‌

وی به هتک حرمت دو نوجوان ایرانی در فرودگاه‌ جده عربستان، زنده به گور شدن مجروحان ایرانی حادثه منا، تحمیل دو بند در محکومیت ایران از سوی عربستان به بیانیه پایانی نشست سازمان همکاری‌های اسلامی و عدم صدور روادید برای ورود سفیر ایران در سازمان ملل متحد اشاره کرد و اظهار داشت: در کدام دولت به این میزان عزت ایرانی لگدمال شد؟‌

عباسپور به قانون جدید دولت آمریکا جهت محدودیت صدور ویزا برای اتباع ایرانی اشاره کرد و گفت: آقای صالحی معاون رئیس‌جمهور اخیراً گفته است که در دوره‌های قبل، شخصیت‌های علمی به راحتی در ایران رفت‌وآمد می‌کردند اما اکنون جرأت ندارند. 

وی با تصریح بر اینکه تعامل با دنیا باید نتیجه خود را در اقتصاد کشور نشان دهد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری بر نگاه به بیرون در چارچوب اقتصاد مقاومتی تأکید داشتند؛ این به آن معناست که باید زمینه افزایش صادرات را برای تولید داخل فراهم کنیم، اما امروز یک دلیل عمده رکود در کشور، عدم فروش محصولات است که انباشته شده است. 

*اگر دیپلماسی ما قوی بود، مشکلات امروز را نداشتیم

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس نهم گفت:‌ اگر دیپلماسی ما قوی بود، نباید مشکلات امروز را در حوزه تولید و صادرات کشور شاهد باشیم. 

*دولت چگونه می‌گوید برجام موفقیت‌آمیز بوده است؟

عباسپور با اشاره به اینکه برای رسیدن به دستاوردها در صنعت هسته‌ای هزینه‌های زیادی پرداخته و تنی چند از دانشمندان و متخصصان ما قربانی شده‌اند، خاطرنشان کرد: دولت یازدهم به صورت یک طرفه امتیازاتی به طرف غربی داد و بسیاری از بخش‌های صنعت هسته‌ای ما را تعطیل کرد، اما به اقرار رئیس کل مرکزی و رئیس سازمان انرژی اتمی، طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد، حال چگونه دولت می‌گوید در برجام موفق عمل کرده است؟ 

*50 تحریم جدید علیه ایران پس از برجام

وی با یادآوری اینکه پس از برجام 50 تحریم جدید علیه ایران صورت گرفته است، اظهار داشت: دولت سرنوشت اقتصاد کشور را به برجام گره زد و وعده داد که پول فروش نفت را به داخل کشور آورده و با کمک سرمایه‌گذاری‌های خارجی، شکوفایی و رونق را به اقتصاد کشور بازمی‌گرداند، اما وقتی دولت آمریکا حتی برای آنها که از پنج سال قبل به ایران سفر کرده‌اند محدودیت صدور روادید اعمال می‌کند، چگونه می‌خواهد این سرمایه‌ها را جذب کند؟

*آمار متناقض دولت و سایر نهادها از بیکاران

نماینده مردم بوئین‌زهرا در مجلس نهم با اشاره به اینکه امروز 48 درصد تحصیلکرده‌های دانشگاهی کشور بیکارند، گفت: بنا بر اعلام وزیر کشور، در حاشیه کشور میزان بیکاری 50 درصد است، اما در آمارهای رسمی 11 درصد اعلام می‌شود. 

وی افزود: وزیر کار در نشست غیرعلنی تعداد بیکاران کشور را به 3.2 میلیون اعلام کرد، این در حالی است که مرکز پژوهش‌های مجلس این رقم را بین 6.5 تا 7 میلیون اعلام می‌کند. 

*نقدینگی در این دولت سه برابر دولت قبلی است

عباسپور با تأکید بر اینکه اگر از رکود عبور کرده باشیم نباید با این حجم از بیکاران مواجه باشیم، گفت: یک علت رکود در کشور، میزان بالای نقدینگی است که با وجود مصوبات مجلس جهت اختصاص مبالغی از صندوق توسعه ملی و منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها برای تولید، باز هم نقدینگی در این دولت 3 برابر دولت قبلی است. 

وی با انتقاد از اینکه 45 درصد میزان نقدینگی کشور در چرخه اقتصادی نقش ندارد، بیان داشت: یکی از مدیران دولتی در جلسه‌ای با عده‌ای از نمایندگان اعلام می‌کند که 67 درصد صنایع کوچک مشکل نقدینگی دارند. 

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس نهم با یادآوری سوگند دولت یازدهم در منشور اخلاقی خود مبنی بر صادق بودن با مردم گفت: رئیس‌جمهور یکبار در مشهد اعلام کرد که ما از رکود عبور کرده‌ایم اما دو سال بعد در پاسخ به اعتراض جوانان کرمانشاهی در سفر استانی عنوان داشت که ما الان در دوره رکود به سر می‌بریم و جالب است که در سفر استانی بعدی دوباره تصریح کرد که کشور از رکود عبور کرده است. 

عباسپور به سخره گرفتن مسکن مهر توسط مدیران دولت یازدهم را یادآور شد و با اشاره به اینکه امروز بی‌سابقه‌ترین رکود را در حوزه مسکن شاهدیم، گفت: 50 درصد انباشت فولاد تولید شده در انبارها به علت رکود در حوزه مسکن است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس نهم با مقایسه قدرت خرید مردم در انتهای دولت دهم با امروز خاطرنشان کرد: وقتی در کشور رکود است و جوانان بیکار و مردم قدرت خرید ندارند، یعنی تقاضای پایین آمده است، در این صورت چرا باید شاهد افزایش قیمت باشیم؟