آزادسازی حفره گاز دلیل انفجار معدن زغال‌سنگ گلستان بود

حسین‌قلی قوانلو با اشاره به انفجار معدن ذغال‌سنگ گلستان حوالی ساعت 11:300 صبح امروز اظهارداشت: دلیل این انفجار آزادسازی حفره بزرگ گاز در معدن بوده که منجر به پرتاب در معدن می‌شود.

وی با بیان اینکه حجم گاز در این معدن زیاد است، افزود: هم‌اکنون 24 نفر در این معدن حبس هستند و عملیات امداد و نجات ادامه دارد.

وی تصریح کرد: مسیر دسترسی به معدنکاران باز است ولی در ابتدا باید حجم گاز موجود در معدن کاهش یابد تا بتوان داخل شد زیرا احتمال انفجار وجود دارد و ممکن است هر لحظه خطر انفجار معدن‌کاران را تهدید کند.

قوانلو در مورد نجات تعدادی از معدن‌کاران معدن ذغال سنگ گلستان نیز گفت: افرادی که تاکنون نجات یافته‌اند در واقع معدن‌کاران حبس شده در معدن نبوده‌اند بلکه افرادی بودند که برای امدادرسانی به همکاران خود وارد معدن شده بودند ولی به دلیل زیاد بودن شدت گاز دچار گاز گرفتگی شدند.

به گفته وی، انفجار در معدن ذغال‌سنگ گلستان همزمان با تغییر شیفت کاری معدن اتفاق افتاده و کارگران شیفت دوم هنوز وارد معدن نشده بودند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان با بیان اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر کشته شدن هیچ معدن‌کاری در این حادثه ارائه نشده است، گفت: تخمین‌ها حکایت از حبس شدن 23 یا 24 معدن‌کار دارد که هم‌اکنون در حال آوردن ژنراتور برای تقویت تهویه هوای معدن در حال انجام است تا با کاهش حجم گاز معدن، گروه‌های امداد رسان بتوانند به معدنکاران حبس شده امداد رسانی کنند.

به گفته وی، گروه‌های امداد از شاهرود به معدن گلستان رسیده‌اند و در عین حال سرقینی معاون معدنی وزیر صنعت نیز در فرودگاه تهران است تا جهت رسیدگی به این مسئله به گلستان سفر کند.