سقف معافیت واردات دانه‌های روغنی افزایش یافت
طی دو سال اخیر وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از تولید داخل  سیاست معافیت واردات دانه روغنی به ازای خرید دانه روغنی را پیش گرفت که البته این امر در حرکت به سمت و سوی خودکفایی بی تأثیر نبوده است.
 
براساس آخرین مصوبه دو سال گذشته به ازای هر کیلو خرید ۳۶ کیلو دانه روغنی خارجی معاف از تعرفه واردات بود که امسال این رقم به ۸۰ کیلوگرم رسیده است.
 
حسن عباسی معروفان معاون داخلی بازرگانی دولتی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به آخرین وضعیت معافیت واردات دانه‌های روغنی اظهار داشت: در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و حرکت به سمت و سوی خوداتکایی، کارخانه‌های روغن‌کشی می‌توانند به ازای خرید کیلو دانه روغنی از تعرفه واردات ۸۰ کیلو دانه خارجی معاف شوند.
 
وی افزود: سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن روغن خوراکی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که بیش از ۸۰ درصد آن از منابع خارجی تأمین می‌شود از این رو وزارت جهاد برای ترویج کشت دانه روغنی و رسیدن به خوداتکایی این سیاست را در پیش گرفته که در نهایت این امر ترغیب کشاورزان به تولید را به همراه داشته است.
 
عباسی معروفان تصریح کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری طرح خوداتکایی از دو سال گذشته اجرا شد که براساس آن رقم تولید از ۱۵۰ هزارتن در سال گذشته به ۲۱۲ و امسال به رقم ۴۱۵ و سال آینده به ۶۵۰ هزارتن خواهد رسید که با این وجود میزان وابستگی به حداقل ممکن خواهد رسید.
 
به گفته معاون داخلی بازرگانی دولتی علی‌رغم بالا بردن سطح معافیت‌های مالیاتی در ازای خرید داخلی دلیلی برای افزایش قیمت روغن خام وجود ندارد.