سریال «حوالی ماه» روایتی از فعالیت‌های اخلاقی و تربیتی بسیج در قالب طنز
نشست خبری سریال تلویزیونی «حوالی ماه» در رابطه با معرفی(( فعالیت‌ها و ماموریت‌های اخلاقی و تربیتی بسیج و رابطه بسیج و مساجد در قالب یک سریال طنز و چالشی)) با حضور محمدمهدی حسن‌زاده (مدیر موسسه فرهنگی هنری نباء)، سجاد شهریاری(کارگردان)، صادق شمسایی(تهیه‌کننده)، مهدی اصغری (فیلمنامه نویس) و اهالی رسانه در پایگاه بسیج امیر المومنین(ع) برگزار شد.

 

محمدمهدی حسن‌زاده (مدیر موسسه فرهنگی هنری نباء) در خصوص سریال «حوالی ماه» گفت: بسیج امروز در عرصه تربیتی، محرومیت‌زدایی، فضای مجازی و همچنین نظامی و امنیتی کارهای بسیار ارزندهای انجام داده و همواره اثر گذار بوده است ولی متاسفانه این کارها در بین مردم چندان شناخته شده نیست. بر همین اساس ما تصمیم گرفتیم از بهترین ابزار،  یعنی هنر استفاده کنیم تا جلوه‌های واقعی بسیج را به مردم نشان دهیم، نگاه ما عموم جامعه بود چون باور داریم بسیج فرهنگی است که می‌تواند در همه اقشار جامعه وجود داشته باشد.

 

وی ادامه داد: هنر قادر است جذاب‌ترین و زیباترین زبان تبلیغ فرامین الهی باشد. اگر هنر در خدمت بشریت و دین باشد، می‌تواند بهترین مسیر را برای جامعه آرمانی فراهم کند. اما اگر هنر در خدمت شیطان قرار گیرد، وسیله‌ای برای تباهی خواهد بود.

 

حسن‌زاده افزود: از نیمه سال 95 این موسسه به فکر افتاد با همکاری جوانان خوش فکر و متعهد کارهای هنری خوبی تولید کند که نمود بارز این خواسته را سال گذشته در اولین دوره جشنواره نبأ شاهد بودیم. در این جشنواره 160 اثر به دستمان رسید که از این تعداد 30 اثر انتخاب شدند تا در 6 رشته اصلی به رقابت بپردازند. حاصل این اتفاق توانست افق دید جدیدی پیش روی ما بگشاید تا بدانیم در دوره‌های بعد و فعالیت‌های آینده‌مان چگونه عمل کنیم.

 

صادق شمسایی تهیه‌کننده مجموعه «حوالی ماه» در خصوص نحوه شکل‌گیری این سریال توضیح داد: سریال «حوالی ماه» در 14 قسمت 45 دقیقه‌ای است و در خصوص پخش آن هنوز برنامه‌ریزی خاصی صورت نگرفته است، ولی حتما از یکی از شبکه‌های سراسری به روی آنتن می‌رود. شکل‌گیری این مجموعه به سفارش ارگان یا مجموعه خاصی نبوده است و هدف این بوده است که کاری ساخته شود که زندگی یک بسیجی را در ابعاد مختلف نشان دهیم. قالب طنز سریال اول هدف نبود و قصه به گونه‌ای پیش می‌رود که ما با طنز موقعیت روبه‌رو هستیم و آدم قصه ما زمانی که وارد بسیج می‌شود با پارادوکس‌هایی که مواجه می‌شود باعث ایجاد طنز موقیعت می‌شود و چون فیلم‌نامه در دست بازنویسی است من زیاد وارد جزئیات نمی‌شوم.

 

وی ادامه داد: ایده این طرح در موسسه فرهنگی هنری نباء مطرح شد و بعد ما با دوستان در اتاق فکر و با آقای مهدی اصغری (فیلمنامه‌نویس)، سیناپس 14 قسمت را طراحی کردیم و در حال حاضر در طراحی فیلم‌نامه هستیم.

 

شمسایی افزود: ما سعی کردیم که با خط قرمزها هم بازی کنیم. شخصیت محوری داستان یک شخصیت خاکستری است و هیچ تحولی در آن نمی‌بینیم؛ بلکه آن چیزی را می‌بینیم که اساس داستان بسیج است و در پس زمینه آن فعالیت‌های بسیج مشاهده می‌شود و شخصیت داستان درگیر با موقیعت‌های خاص می‌گردد.

 

در ادامه شهریاری کارگردان این سریال تشریح کرد: من در مجموعه بسیج بزرگ شدم و یکی از دغدغه‌های من این بوده است که چرا بسیج را همیشه به عنوان نیروی خشن می‌بینند، ما در این سریال سعی کردیم که به دور از هر گونه کلیشه باشیم و قاعدتا در این 14 قسمت نمی‌توان بسیج را معرفی کرد و این طنز، طنز موقعیت و کاری شیرین است که همه چیز فدای قصه شده است و شاید این سریال را به جشنواره‌های مختلفی از جمله عمار بفرستیم.

 

وی خاطر نشان کرد: این سریال در شمال شرق تهران جلوی دوربین خواهد رفت اما بخش‌هایی از آن نیز در خارج از تهران تصویربرداری خواهد شد. درباره دلیل پذیرش ساخت این مجموعه نیز باید بیان کنم که من خودم را یک بسیجی می‌دانم پس برای اینکه تصویری درست از بسیجی نشان دهم، سعی می‌کنم بهترین عملکرد را داشته باشم.

 

وی با بیان اینکه هیچ گاه در سابقه کاریش سفارش‌سازی نکرده، گفت: وقتی کارگردانی سریال حوالی ماه را قبول کردم مطمئن باشید که به پیام آن نیز باور دارم.  البته این اولین تجربه کاری من نیست اما امیدوارم در آینده کارهایی دیگری با محوریت بسیج کارگردانی کنم.