مشکل مراودات بانکی برای صنعت پتروشیمی حل شده است؟

«احمد مهدوی» دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در نشستی خبری اظهار داشت: صنعت پتروشیمی صنعت پرمزیت کشور ماست که اگر نگاه راهبردی در کشور اول به سمت مزیت ها باشد، این صنعت می تواند درآمدزایی و اشتغال زایی در پس داشته باشد.

وی افزود: در بخش سرمایه گذاری و تجارت و اقتصاد، توجه به مزیت های یک کشور، قطعا در همه اقتصادهای پویا مد نظر است؛ ما به لحاظ حجم ذخایر هیدروکربوری کشوری استثنایی هستیم و می توانیم صنعت پتروشیمی را با تکیه بر این داده های خدادادی توسعه دهیم که این توسعه، اقتصاد کشور را رشد می دهد.

مهدوی با بیان اینکه "افزایش درآمد صادرات غیرنفتی و ایجاد اشتغال پایدار از مزایای توجه به توسعه صنعت پتروشیمی است"، گفت: در چشم انداز 1404 کشور قرار است از نظر تراز تولید در منطقه اول باشیم که تا تحقق این هدفگذاری فاصله خیلی زیادی داریم.

وی ادامه داد: تمام تلاش انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی این است که بتوانیم ظرفیت های خالی صنعت پتروشیمی را پُر کنیم، طرح های در حال انجام را سرعت ببخشیم و طرح های برنامه ششم توسعه را به سمت اجرا هدایت کنیم.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در خصوص میزان صادرات صنعت پتروشیمی ایران گفت: در سال 92 میزان صادرات پتروشیمی ایران 12 میلیون و 587 هزار تن بود، این رقم در سال 93 به 15 میلیون و 886 هزار تن رسید، در سال 94 به 18 میلیون و 809 هزار تن صادرات رسیدیم و در سال 95 میزان صادرات محصولات پتروشیمی ایران 20 میلیون و 390 هزار تن بود.

وی افزود: بعد از برجام مذاکراتی با کشورهای مختلف اروپایی برای صادرات محصولات پتروشیمی ایران داشته ایم، کشورهای مختلف اعلام کردند که محصولات تولیدی پتروشیمی ایران را می خواهند اما مشکل ما مراودات بانکی است و هنوز مشکلات مراودات بانکی وجود دارد.

مهدوی با بیان اینکه "امیدوار بودیم مشکلات مراودات بانکی ما بعد از برجام حل شود"، گفت: چه قبل از برجام و چه بعد از برجام، مراودات مالی در صادرات محصولات پتروشیمی به ترکیه و هند را از طریق سیستم صرافی ها انجام می دادیم اما شرکت های اروپایی سراغ سیستم های صرافی نمی روند و باید مشکلات مراودات بانکی حل شود.

وی ادامه داد: در سال 92 به میزان 71 درصد ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی کشور فعال بود، در سال 93 این رقم به 78 درصد رسیدهف در سال 94 به 80 درصد رسید و در پایان سال 95 میزان ظرفیت فعال صنعت پتروشیمی 82 درصد بود و اکنون نیز حدود 18 درصد ظرفیت نصب شده پتروشیمی کشور خالی است که نصف ظرفیت خالی موجود مربوط به کمبود خوراک است.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی خاطرنشان کرد: اگر به صنعت پتروشیمی و توسعه آن بی توجهی نشود، می توانیم در یک برنامه پنج ساله، حداقل 60 درصد ارز مورد نیاز کشور را تأمین کنیم.