۱۸ پرونده فساد "جهانگیری" در وزارت صنعت دولت خاتمی

محمدحسین ادیب گفت: آنچه در ایران به صنعت پتروشیمی شهرت دارد در واقع فقط تبدیل گاز به مواد شیمیایی مایع و جامد قابل حمل است. صنعت پتروشیمی ایران، تنها صنعت بسته‌بندی گاز برای صادرات است.

وی افزود: کارخانه‌های پتروشیمی که در 15 سال گذشته در ایران تأسیس شد به‌وسیله یک شرکت «سعودی آمریکایی» تأمین مالی شد، شرط سرمایه گذاری شرکت سعودی، فروش 50 درصد محصول در  5سال اولیه بهره برداری با 50 درصد تخفیف قیمتی به شرکت سعودی بود. اما متن قرارداد به‌گونه‌ای بود که تخفیف 12درصدی دیگری نیز لحاظ می‌شد، همه کارخانه‌های پتروشیمی به این گونه تأمین مالی شد و فردی که در ستاد انتخاباتی روحانی در دوره قبل بود رابط این قراردادها بود.

این پژوهشگر ریسک گفت: 75 درصد تولید فولاد جهان با روش کوره بلند است ولی تولید فولاد در ایران با روش احیای مستقیم  است. در روش احیای مستقیم از گاز به‌جای ذغال‌سنگ برای تولید فولاد استفاده می‌شود. اینکه 75 درصد فولاد جهان با روش کوره انجام می‌شود به این سبب است که تولید فولاد با گاز توجیه اقتصادی ندارد.

وی افزود: به‌عبارت دیگر، اساساً تولید فولاد با روش احیای مستقیم تنها وقتی توجیه دارد که سنگ‌آهن و گاز تقریباً مجانی در اختیار کارخانجات فولاد قرار گیرد.

ادیب گفت: در اصفهان دو کارخانه فولاد وجود دارد که هزینه احداث اولی 200 میلیون دلار بود و تنها هزینه آموزش دومین کارخانه فولاد نیز 200 میلیون دلار شد که قسمت عمده آن به‌صورت حق کمیسیون بین عده‌ای در ایران تقسیم شد. هزینه تنها آموزش کارخانه دومی معادل هزینه احداث کارخانه اولی شد و فردی که در دریافت این حق کمیسیون دخیل بود و در آن دوره استاندار اصفهان بود، بعداً به سمت وزیر صنایع دولت اصلاحات معرفی شد.

وی اضافه کرد: 18 پرونده فساد مالی وزیر صنایع دولت اصلاحات در یک مقاله در دوران دولت اصلاحات تحت عنوان "دعوت رئیس‌جمهور به  مناظره در باب فساد در صنعت فولاد" در یکی از مطبوعات به چاپ رسید.

ادیب افزود: در یک فقره از فساد 18گانه، اشاره شد که قرارداد احداث یک کارخانه فولاد در اصفهان 1.3 میلیارد دلار بوده و چرا 4.5 میلیارد دلار هزینه شده است. روابط عمومی نهاد ریاست جهموری در پاسخ اظهار داشت، تا دو میلیارد دلار هزینه توجیه‌های قانونی دارد و بقیه نیاز به تحقیق دارد.

وی گفت: در عمل روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری، مخدوش بودن هزینه مازاد بر 2 میلیارد دلار را تأیید کرد. همان فردی که به‌عنوان کمیسیون‌بگیر آن کارخانه عمل می‌کرد در دولت اصلاحات به وزارت رسید و در دولت روحانی مقام ارشد یافت و اکنون به‌عنوان کاندیدای ریاست جمهوری وارد صحنه شده است.

ادیب افزود: در دولت روحانی در یک کارخانه خودروساز، اعضای هیئت مدیره اقدام به تأسیس شرکتهای کاغذی کرده و اقدام به ورود قطعه از چین می‌کنند، در مرحله دوم، قطعات پس از ورود در شرکتهای کاغذی به‌عنوان تولید داخل بسته‌بندی شده و به  آن کارخانه خودروساز، فروخته می‌شود، در عمل کارخانه زیان‌آور است اما اعضای هیئت مدیره سود اصلی را می‌برند.

او اضافه کرد: نویسنده مقاله "دعوت رئیس‌جمهور به مناظره در باب فساد در صنعت فولاد در دوران اصلاحات" اکنون رئیس جمهور فعلی را به مناظره در باب همان 18 پرونده و حق کمسیون‌های پرداخت‌شده به وزرا و منصوبین وی در قراردادهای فولاد و پتروشیمی دعوت می‌کند.