امتناع رئیس جمهور از پاسخ به فرصتها و تهدیدهای رشد نقدینگی

 حسن روحانی طی مناظره اقتصادی کاندیداهای ریاست جمهوری که هم اکنون در حال برگزاری است، از پاسخ به سوال مربوط به خود درباره نقدینگی طفره رفت و به گفتن این جمله بسنده کرد که «رشد نقدینگی باید به گونه ای باشد که منجر به رشد تورم نشود.»

مجری برنامه طبق قرعه این سوال را از رئیس جمهوری پرسید: «فرصتها و تهدیدهای رشد نقدینگی چیست؟ برنامه شما برای کنترل نقدینگی چیست؟».

رئیس جمهوری زمان در نظر گرفته شده برای پاسخ به این سوال را به پاسخ دادن به صحبت های حجت الاسلام رئیسی درباره سفرهای استانی اختصاص داد و در پایان فرصت پیش بینی شده، به گفتن این جمله اکتفا کرد: رشد نقدینگی باید به گونه ای باشد که منجر به رشد تورم نشود.

طفره رئیس جمهور برای پاسخ به این سوال در حالی صورت گرفت که نقدینگی در طول دولت یازدهم ۲.۵ برابر شده است به طوری که  میزان نقدینگی از ۵۰۰هزار میلیارد تومان در اواخر دولت دهم به ۱۲۰۰ هزارمیلیارد تومان در پایان سال ۹۵ رسیده است.

رشد سرسام آور نقدینگی در حالی اتفاق افتاده که حتی مقامات اقتصادی دولت یازدهم نیز بارها نسبت به آن هشدار داده و خواستار کنترل آن شده اند به طوری که ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی اواخر دی ماه سال گذشته در جلسه شورای هماهنگی بانکهای دولتی تاکید کرد:باید رشد نقدینگی را کنترل کرد؛ چرا که موجب تورم و مانع رشد اقتصادی می‌شود.