چه چیزی سرنوشت روحانی را به خطر می اندازد؟

پایگاه اینترنتی شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در تحلیلی تصریح کرد: رقابت‌های انتخاباتی در ایران به شدت بر سیاست‌های اقتصادی، مقابله با بیکاری و بی‌عدالتی موجود متمرکز است.

رقبای حسن روحانی، دولت وی را به دلیل ناکامی در بهبود شرایط اقتصادی - سیاسی به رغم حصول توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها نکوهش کرده‌اند.

نرخ بیکاری در ایران نیز به 12/7 درصد افزایش یافته و این در حالی است که نرخ بیکاری جوانان نیز از 24 به 30 درصد طی دوران حسن روحانی رسیده است.

این موضوع آشکار شده است که شرکت‌های بین‌المللی در مورد سرمایه‌گذاری‌های گسترده در ایران همچنان شک و تردید دارند.

در نتیجه، توافق موجب سرازیر شدن سرمایه‌گذاری مورد انتظار و یا اشتغال‌زایی در ایران نشده است. توافق هسته‌ای تاثیر اندکی بر طبقه میانه و کارگری ایران داشته و این در حالی است که نابرابری‌های اجتماعی افزایش یافته است.

همچنین چند ایرانی ساکن آمریکا معتقدند، «حسن روحانی» شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری 29 اردیبهشت‌ماه ندارد.

«علیرضا نادر»، کارشناس اندیشکده رند، «الکس وطن‌خواه»، کارشناس اندیشکده خاورمیانه  و «نازیلا فتحی»، خبرنگار سابق نیویورک‌تایمز، در نشست سه‌شنبه پیش در اندیشکده خاورمیانه به تشریح انتخابات ایران و مشارکت مردم در آن پرداختند.

به گفته نادر، روحانی شانس خوبی برای دوباره انتخاب شدن ندارد.

وی می‌افزاید، توافقنامه‌ هسته‌ای برای قشر متوسط، ناامیدی بزرگی بود؛ افزایش تولید نفت باعث ایجاد اشتغال نشده است.

وطن‌خواه نیز دراین‌باره می‌گوید، روحانی نگران خودش به عنوان «کسی» است که به خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ می‌پردازد، اما یارانه وکمک‌ هزینه‌ای به قشر فقیر نمی‌پردازد. او بدون جلب نظر مردم نمی‌تواند از سیاست خارجی - تنش‌زدایی با آمریکا و تجدیدنظر درباره اسرائیل - حرف بزند. حرف زدن از این مسائل برای شهرهای بزرگ خوب است، اما مردم دیگر شهرها می‌خواهند بدانند که چگونه باید خانواده‌شان را تامین کنند.