حدادعادل:۲۲درصد بودجه سال۹۵ بنیاد سعدی پرداخت نشد

 نشست خبری آغاز پنجمین سال فعالیت بنیاد سعدی، همزمان با روز بزرگداشت زبان فارسی با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس این بنیاد صبح امروز برگزار شد.

*10هزار فارسی‌آموز در 400 دانشگاه جهان

حداد عادل در این مراسم با اشاره به ارتباط گسترش زبان فارسی با اقتدار ملی، گفت: با توجه به این مسئله آموزش زبان فارسی صرفاً جنبه ادبی ندارد، بلکه در متن توسعه قرار دارد و می‌تواند به گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی با جهان منجر شود. روز زبان فارسی با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، 25 اردیبهشت در تقویم ثبت شده و از آنجا که همه‌ساله در اردیبهشت‌ماه گزارشی از فعالیت‌های بنیاد سعدی ارائه می‌کنیم، امروز نیز بخشی از فعالیت‌های بنیاد سعدی را ارائه خواهم کرد.

وی افزود: بنیاد سعدی امسال پنجمین سال فعالیت خود را آغاز می‌کند، درحالی‌که امروز زبان فارسی در 400 دانشگاه تدریس می‌شود که جمع دانشجویان این دانشگاه‌ها 10 هزار نفر است، علاوه‌بر این کلاس‌های آموزش زبان فارسی هم با کمک 80 نمایندگی در بیش از 250 کلاس دایر است که حدود 12 هزار زبان‌آموز دارد که 140 مدرس این کلاس‌ها را اداره می‌کنند.

رئیس بنیاد سعدی گفت: علاوه بر این درکشورهایی که ایرانیان مهاجر حضور دارند، کلاس‌های آخر هفته برای فرزندان آنها دایر شده است. در برخی کشورها هم زبان فارسی در مدرسه‌ها تدریس می‌شود که در بعضی از این مدارس آموزش فارسی الزامی و در برخی دیگر اختیاری است.

او اضافه کرد: بنیاد سعدی دوره‌های دانش‌افزایی زبان فارسی را نیز در طول سال برگزار می‌کند که برخی از آنها به صورت کوتاه‌مدت بوده و با تعداد زبان‌آموز محدود برگزار می‌شود اما هر سال یک دوره اصلی داریم که سال قبل هشتاد و سومین دوره آن در تهران برگزار شد که از سال 91 تاکنون هزار و 250 استاد و زبان‌آموز زبان فارسی در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند.

غلامعلی حداد عادل در ادامه این نشست با اشاره به کتب آموزشی منتشرشده توسط بنیاد سعدی، گفت: ما 22 مجموعه آموزشی در دست تألیف داریم که با انتشار آنها، کتاب‌های ما به 68 عنوان بالغ خواهد شد. این کتاب‌ها بر اساس نظریه‌های خاص آموزشی زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان تألیف شده است. کتاب ایران‌شناسی، لذت خواندن، مینا و... برخی از کتبی است که به منظور آموزش زبان فارسی منتشر شده‌اند. ما با ناشری برای انتشار این کتاب‌ها قرارداد بسته‌ایم که بتواند آنها را در سراسر جهان توزیع کند.

وی افزود: ما در بنیاد سعدی 30 دوره تربیت معلم برگزار کرده‌ایم، همچنین یک آزمون استاندارد زبان فارسی با عنوان «آمفا» طراحی کردیم که در مراحل نهایی تصویب است و درصورت نهایی شدن آن، صاحب یک آزمون تعیین سطح زبان برای زبان فارسی خواهیم شد. همچنین سند راهبردی زبان فارسی در جهان هم تهیه شده که امروز رونمایی خواهد شد.

رئیس بنیاد سعدی گفت: این سند پیش از اینکه برای بیرون بنیاد باشد، برای خود بنیاد سعدی است و به تعبیری نوعی برنامه‌ریزی در سطح کلان است که می‌خواهیم به واسطه آن نوعی بصیرت برای آموزش زبان فارسی داشته باشیم.

*22درصد بودجه 95 بنیاد سعدی پرداخت نشد

او با اشاره به اهمیت گسترش زبان فارس در جهان، گفت: گسترش زبان فارسی در جهان به بودجه بیشتری احتیاج دارد و ما طی 4 سال گذشته که بنیاد سعدی فعالیت خود را آغاز کرده، به تبع شرایط موجود در تنگنای مالی بودیم و بودجه‌ای که در اختیار ما بوده بسیار کمتر از نیاز بوده، به‌طوری که در سال 95، 22 درصد بودجه ما تخصیص پیدا نکرد، هرچند معتقدم زبان فارسی ظرفیت گسترش بیشتری دارد.

حداد عادل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در اعزام اساتید به کشورهای دیگر به خصوص کشورهای اروپایی، معمولاً کمبودهایی وجود دارد، گفت: اعزام استاد به دانشگاه‌ها از وظایف وزارت علوم است، البته ما با آنها همکاری داریم و پیشنهادهایی می‌دهیم، ولی در پایان اعزام استاد با آنهاست،‌ البته همکاری ما با وزارت علوم می‌تواند در حوزه آموزش زبان باشد، چون اساتید اعزامی اغلب برای تدریس ادبیات فارسی اعزام می‌شوند، اما ما می‌توانیم اساتید را برای آموزش زبان فارسی توجیه کنیم تا در کنار آموزش ادبیات فارسی، به آموزش زبان فارسی هم بپردازند.

*«سند راهبردی زبان فارسی در جهان» منتشر شد

محمدرضا دربندی معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی با اشاره به سند راهبردی زبان فارسی در جهان، گفت: از دو سال پیش تصمیم به طراحی این سند گرفتیم تا بدانیم برنامه‌مان برای 5 سال آینده در حوزه آموزش زبان فارسی چیست، به همین خاطر جهان را به 10 نقطه تقسیم کردیم تا با توجه به نیازهای هر منطقه برنامه‌ریزی خاصی داشته باشیم.

وی افزود: به جای اینکه تدوین این سند را به مؤسسات بیرونی واگذار کنیم، کارگروهی در بنیاد سعدی تشکیل شد و کار تدوین سند آغاز شد و درنهایت به سندی 500 صفحه‌ای رسیدیم که بر اساس آن رایزن‌های فرهنگی ما برنامه‌های خود را متأثر از آن پیش ببرند و با توجه به آن، برای آنها بودجه در نظر بگیریم.