ترکیه‌: روابطمان با آمریکا، بحرانی است

 رسانه آمریکایی با این عنوان مطلبی منتشر کرده است: «روابط به شدت پرتنش و تیره آمریکا و ترکیه در آستانه دیدار اردوغان با ترامپ در کاخ سفید».

در متون زیر گزارش واشنگتن پست را بخوانید: 

«کمتر از دو ماه قبل بود که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه یکی از بزرگترین حامیان رئیس‌جمهور ترامپ بود. اردوغان با توجه به خسته و ناامید شدن از آنچه سیاست ناکارآمد و ضعیف دولت اوباما در قبال سوریه و ائتلاف و اتحاد غیرمعقولانه آن با "تروریست‌ها"ی کُرد و ناکامی‌ آن در درک نیاز به وجود برخی سیاست‌های اقتدارگرایانه رئیس‌جمهور ترکیه می‌دانست، اردوغان یک طلوع تازه در روابط آمریکا- ترکیه را در ذهن می‌پروراند.

اما در حالی که او آماده دیدار روز سه شنبه با ترامپ در واشنگتن می‌شود، اردوغان چیزی کمتر از خرسند و راضی بوده است.

هفته گذشته در آخرین تلاش برای توقف تسلیح و ارسال سلاح برای مبارزان کرد سوری برای تهاجم آتی در رقه علیه داعش، مقامات ارشد نظامی و اطلاعاتی اردوغان به واشنگتن رفتند اما انجا فقط این پیام را از همتایان آمریکایی دریافت کردند که این تصمیم از قبل نهایی شده است.

تقریبا در همان زمان، وزیر دادگستری ترکیه در سفر به واشنگتن، شواهدی تازه در جهت تاکید طولانی مدت این کشور برای استرداد فتح الله گولن ارائه داد؛ روحانی ترکیه‌ای که در پنسیولوانیا مستقر است و اردوغان او را مسبب و عامل کودتای ناکام جولای(تیرماه 1395) می‌داند. وزیر دادگستری آمریکا از همتای ترکیه‌ای خود تشکرد کرد و او را بدون هرگونه خبری درباره پیشرفت در موضوع استرداد روانه ترکیه کرد.

یک مقام ارشد ترکیه گفت که هدف از این سفرها، "ایجاد زمینه برای مذاکرات و گفت‌و‌گوهایی مثمرثمر بین روسای جمهور بود. ما امیدوار بودیم. اکنون، ما در یک دوره بحران قرار داریم"

این مقام ترکیه‌ای ارشد که به دلیل حساسیتها درباره سفر آتی اردوغان به آمریکا، نخواست نامش فاش شود، تاکید کرده که سوای بحران موجود در روابط دو کشور، ترکیه و آمریکا به دنبال عناصر و مولفه‌هایی از "یک دستورکار مثبت" خواهند بود

در موضوع گولن، انتظار می‌رود که اردوغان درباره برخی اقدامات موقتی که دولتش از قبل هم آنرا درخواست کرده، صحبت و رایزنی داشته باشد اقداماتی از قبیل اینکه وزارت دادگستری او را مورد سوال و تحقیق قرار دهد و روی اقداماتش محدودیتهایی اعمال کند و اینکه این اقدامات در حالی که درخواست استرداد عملی نشده، صورت گیرد یا لااقل تلاشی برای متوقف کردن ارسال هفتگی ویدئویی گولن به هوادارانش در ترکیه انجام شود

اما موضوع اصلی که ذهن ترکیه به آن مشغول است، یگان‌های مدافع خلق؛ شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک کردها است؛ نیرویی که نیروی نیابتی  اولیه آمریکا در جنگ علیه داعش در سوریه است. ترکیه این نیرو را که به YPG معروف است، تروریستی و متحد پ‌ک‌ک می‌داند

مقام ارشد ترکیه‌ای گفت که "آنها(آمریکایی‌ها) می‌گویند که این تصمیم بسیار سختی است...اینکه آنها هیچ راه جایگزین دیگری ندارند و حرف‌هایی مثل این. این همان داستان تکراری قبلی است. ما در یک دور باطل هستیم. ما مدام به آنها توضیح می‌دهیم که این تنها جایگزین شما نیست و آنها مدام می‌گویند این تنها راه جایگزین است. شما خودتان را جای رئیس‌جمهور ترکیه بگذارید. آیا شما می‌توانید همچنین تصمیمی را قبول کنید؟ این متحدی 60 ساله شما است متحدی حتی قبل از تشکیل ناتو. ما دوشادوش هم در کُره، سومالی، کوزوو، مقدونیه ئ بوسنی هرزگووین جنگیدیم. حالا به جای اینکه در کنار متحدتان قرار بگیرید؛ متحدی که 800000 نظامی و سرباز دارد، شما دارید در کنار یک سازمان تروریستی قرار گرفتن را انتخاب می‌کنید"

مقامات آمریکایی گفته‌اند که آنها اطمینان دارند که می‌توانند مانع از تسلط و باقی ماندن رقه در اختیار YPG شوند اما ترکیه مردد است. مقام ترکیه‌ای در این باره گفت که "اگر آنها(کردهای سوری) به آمریکا نه بگویند، شما چطور آنها را مجبور به خارج شدن از رقه می‌کنید؟ آمریکا در تلاش برای جایگزین کردن یک تهدید علیه منافع غرب با تهدید علیه منافع ترکیه است"

این مقام ترکیه‌ای گفت که ترکیه گزینه‌هایش جهت حمله به خود YPG را برای خودش باز می‌گذارد.

ترکیه همچنین گزینه لغو توافقی که طبق آن به هواپیماهای آمریکا و ائتلافش ضد داعش اجازه پرواز و استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک را می‌دهد، برای خودش حفظ می‌کند».