آلمان درباره احتمال خروج نظامی از ترکیه هشدار داد

به نقل از پرس تی وی ، برلین از مخالفت آنکارا با دیدار قانون‌گذاران آلمان از یک پایگاه ناتو در نزدیکی سوریه انتقاد کرده و دربارۀ خروج احتمالی نظامیان خود از ترکیه هشدار داده است.

 

وزارت خارجه آلمان روز دوشنبه اعلام کرد، ترکیه با درخواست جمعی از قانونگذاران آلمانی برای بازدید از سربازان کشورشان در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه مخالفت کرده است.

 

مارتین شیفر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان، در جمع خبرنگاران گفت مخالفت دولت آنکارا به سفیر آلمان اعلام شده است.

 

وی مخالفت ترکیه را کاملا غیر قابل قبول دانست و افزود زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان، این هفته در دیدار با متحدان کشورمان در واشنگتن این مساله را مطرح خواهد کرد.

 

شیفر تصریح کرد ترکیه نشان داده که مخالفتش به تصمیم آلمان برای اعطای پناهندگی به سربازان ترکیه‌ای ارتباط دارد. آنکارا این سربازان را به مشارکت در کودتای ناکام ژوئیه گذشته متهم می‌کند.

 

ینس فلوسدارف، سخنگوی وزارت دفاع آلمان، هم گفته است ارتش در حال بررسی انتقال جت‌های شناسایی تورنادو و هواپیماهای سوخت‌رسان آلمان از اینجرلیک به یک کشور دیگر است.

 

در پایگاه اینجرلیک ترکیه هواپیماهای جنگنده‌ی ارتش آلمان و همچنین حدود ۲۶۰ سرباز آلمانی مستقر هستند. هواپیماهای مزبور با عملیات تجسس و همچنین سوخت‌رسانی هوایی در عملیات ائتلاف ضد داعش در سوریه و عراق مشارکت دارند.