نگرانی وندی شرمن از نتیجه انتخابات ایران

منابع غربی می‌گویند کشورهای غربی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته‌اند با مطرح کردن اظهارات تند ضد ایرانی بر انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور تأثیر نگذارند.

یک دیپلمات غربی روز دوشنبه به روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز گفت: «ما این را [به آمریکا] اظهار کرده‌ایم که نمی‌خواهیم پیام‌های تند ضد ایرانی بر انتخابات ایران تأثیر گذاشته و آن پیام‌ها را به پیش‌گویی‌های تبدیل کنند که زمینه‌های محقق شدن خودشان را فراهم می‌کنند.»

این دیپلمات غربی، همچنین اضافه کرد که کشورهای امضا کننده توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، خواه به صورت جداگانه و خواه با یکدیگر، در حال لابی با واشنگتن برای حفظ این توافق هستند.

دولت ترامپ اعلام کرده در حال انجام بررسی‌هایی درباره سیاست‌هایش در قبال تهران و همچنین توافق هسته‌ای با این کشور است. منابع غربی، علی‌رغم این می‌گویند واشنگتن، طی روزهای آینده تعهدش در برجام برای صدور معافیت‌های تحریمی برای ایران را انجام خواهد داد.

سه منبع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده‌اند دولت ترامپ قرار است معافیت‌هایی را تمدید کند که شرکت‌های آمریکایی را از تحریم شدن بابت مبادله با ایران مستثنی می‌کنند.

منابع مورد استناد روزنامه انگلیسی همچنین گفته‌اند مقام‌های دولت آمریکا و کشورهای دیگر تهران را از تصمیم دولت ترامپ برای تمدید این معافیت‌ها مطلع کرده‌اند.

صدور این معافیت‌ها یکی از تعهدات اصلی دولت آمریکا به عنوان یکی از طرف‌های گروه موسوم به 1+5 است که در سال 2015 با ایران به توافقی برای پایان دادن به یک دهه تنش بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کردند.

دولت آمریکا غیر از تحریم‌های وضع شده به بهانه هسته‌ای، تحریم‌های وضع شده به بهانه‌های دیگر مانند برنامه موشکی و حقوق بشر را علیه ایران حفظ کرده است.

ترامپ در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری بارها وعده داد که لغو توافق هسته‌ای با ایران را به عنوان یکی از اولویت‌هایش پیگیری خواهد کرد.

با وجود این، به نوشته فایننشال‌تایمز، متحدان آمریکا در حال لابی با دولت آمریکا برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران هستند. دولت ترامپ چندی پیش به پایبندی ایران به برجام اذعان کرد، اما با متهم کردن ایران به تهدید منافع واشنگتن در خاورمیانه اعلام کرد تصمیم‌گیری درباره سرنوشت این توافق را به  پس از انجام بررسی‌های جامع بر روی آن موکول خواهد کرد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که دولت این کشور تا زمان اتمام این بررسی، به تعهداتش ذیل برجام پایبند خواهد ماند.

وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد سابق هسته‌ای آمریکا در پاسخ به سوالی درباره انتخابات ایران و سرنوشت برجام گفت: «اگر فردی تندروتر از روحانی انتخاب شود مشخص نیست که چه بر سر توافق خواهد آمد. دنیا با این توافق امن‌تر است و پایبندی به آن، تا زمانی که همه طرف‌ها به آن پایبند باشند، در راستای منافع آمریکا است.»