رئیس‌جمهور برای مهم‌ترین بخش اقتصاد ایران برنامه ندارد؟

در روزهای اخیر، ستاد انتخاباتی حسن روحانی، «برنامه دولت دوازدهم» را در قالب گزارشی 203 صفحه ای منتشر کرده است  و در خلال آن به محورهای برنامه مورد نظر روحانی برای اداره دولت دوازدهم پرداخته است.

این برنامه یک مقدمه و ده فصل دارد. فصل اول آن با عنوان «مسائل اساسی کشور» است که به تحلیل وضعیت کشور در زمان روی کار آمدن دولت روحانی و در حال حاضر می پردازد. فصل های دوم تا دهم این گزارش هم به برنامه های «اقتصادی و تولید اشتغال»، «سیاسی»، «فرهنگی»، «اجتماعی»، «علم و فناوری و نوآوری»، «محیط زیست و توسعه پایدار»، «سلامت، بهداشت و درمان»، «سیاست خارجی» و «امور دفاعی» اختصاص پیدا کرده است.

در فصل دوم این گزارش به برنامه‌های روحانی برای اداره دولت دوازدهم در موضوعاتی مانند بانک‌ها، اشتغال‌زایی، کاهش فقر و توسعه گردشگری پرداخته شده است ولی در کمال تعجب، هیچ خبری از برنامه‌های  این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در حوزه انرژی اعم از نفت، گاز، پتروشیمی و برق در این گزارش نیست.

البته منطقا این اشتباه بزرگ ستاد انتخاباتی روحانی که ناشی از تهیه عجولانه «برنامه دولت دوازدهم» است به این معنا نیست که رئیس دولت یازدهم برنامه‌ای برای اداره صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و برق کشور در دولت آتی ندارد اما حاکی از این موضوع است که در صورت انتخاب مجدد روحانی، تحول خاصی در این صنایع در دولت دوازدهم صورت نخواهد گرفت و احتمالا رکود شدید صنعت پالایش، پتروشیمی و برق و همچنین معطل ماندن توسعه میادین نفتی و گازی کشور به حضور شرکت‌های خارجی ادامه خواهد یافت.