افشای اسناد جنگ اعراب و اسرائیل

 آرشیو ملی رژیم صهیونیستی 150 هزارصفحه از اسناد و فایل های ضبط شده از جنگ عربها با اسراییل از 5 ژوئن تا 10 ژوئن سال 1967 و هفته های قبل از آن و روزهای پس از این تاریخ را منتشر کرد.

رژیم صهیونیستی پس از جنگ با مصر و اردن و سوریه، کرانه باختری و نوار غزه و قدس شرقی و بلندهای جولان و شبه جزیره سینا را اشغال کرد.

پس از گذشت 50 سال اسراییل همچنان کرانه باختری را اشغال کرده است و نوار غزه را تحت محاصره زمینی و دریایی و هوایی قرار داده است.

اسراییل همچنین در اقدامی که جامعه بین المللی به رسمیت نشناخته است، قدس شرقی و بلندیهای جولان را ضمیمه مناطق خود کرد.

این اسناد که برای نخستین بار منتشر می شود، اطلاعاتی درباره روند جنگ با هدف پژوهش و تدوین تاریخی ارائه می کند.

یاکوف لازوفیک مسئول آرشیو ملی رژیم صهیونیستی در بیانیه ای آورده است  که "برای نخستین بار از 50 سال پیش تاکنون می توان مجموعه اقدامات و رفتارهای دولت در جنگ 6 روزه را دنبال کرد و از مواضع اولیه وزرا درخصوص آینده اراضی اشغالی مطلع شد".

در 15 ژوئن 1967، 5 روز پس از پایان جنگ، وزرای کابینه کوچک شده گزینه های مختلفی برای اراضی اشغالی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

ابا ایبان وزیر خارجه وقت اسراییل درباره "انبار باروت" هشدار داد و خطرات اشغال کرانه باختری و نوار غزه را توضیح و تبیین کرد.

ایبان در سخنانی که رسانه های اسراییل منتشر کردند، آورده است که ما در اینجا با دو ملت روبرو هستیم. یکی از آنها از تمام حقوق مدنی خود برخوردار است و دیگری از تمام حقوق خود محروم مانده است.

در این نشست ایده انتقال فلسطینی ها به کشورهای دیگر نیز مطرح شد. لیفی اشکول نخست وزیر وقت گفت: اگه این مساله به ما مربوط می شد، تمام عربها را به برزیل منتقل می کنیم.

یاکورف شمشون شابیرا وزیر دادگستری اسراییل به این مساله اعتراض کرد و تاکید کرد که آنها ساکنان این سرزمین هستند و امروز تحت سلطه شما هستند. هیچ دلیلی برای اخراج عربها و انتقال آنها به عراق وجود ندارد؛ اما اشکول با سخنان وی متقاعد نشد و پاسخ داد: ما به اینجا نفوذ نکردیم، گفتیم که خاک اسراییل حق ماست.

این اسناد همچنین تحولات روحی کابینه رژیم اشغالگر در هنگام جنگ اعم از ترس و شادی به هنگام نابودی نیروی هوایی مصر و پیشروی رژیم اشغالگر در دو جبهه اردن و سوریه را نشان می دهد.