افزایش مستمری‌ها سبب ایجاد تغییر در زندگی خانواده‌های مددجویی شده است
 افزایش مستمری مددجویان دستگاه‌های حمایتی که به درخواست همیشگی رئیس سازمان بهزیستی و رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) تبدیل شده بود، سرانجام در سال ۹۶ و با تصویب نمایندگان مردم در خانه ملت تحقق یافت. 
 
نمایندگان مجلس در ۱۸ دی ماه ۹۵، دولت را مکلف کردند تا حداقل مستمری مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی را علاوه بر یارانه‌ای که اکنون دریافت می‌کنند به میزان ۲۰ درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار افزایش دهند.
 
اجرایی شدن این مصوبه اگر چه بار مالی زیادی برای دولت داشت، اما اعتبارات آن از محل هدفمندی یارانه‌ها تامین شد تا با اجرایی شدن آن، خانواده‌های افراد نیازمند نیز بتوانند راحت‌تر از قبل زندگی کنند. 
 
در حال حاضر ۲ ماه است که مددجویان دستگاه‌های حمایتی مستمری‌های ۳ برابر شده خود را دریافت می‌کنند. 
 
معصومه، زنی معلول و سرپرست خانوار است. او به همراه ۲ فرزند خود زندگی اش را به سختی اداره می‌کرده است. شغلش بافتن لیف و کلاه و فروش آن‌ها به یکی از مغازه داران بازار بزرگ تهران است. 
 
او در رابطه با شرایط زندگی خود می‌گوید: من مادرزاد معلول نبوده ام. پس از تولد  دومین فرزندم تصادف کرده و توان راه رفتنم را از دست دادم. پس از آن، همسرم با زنی دیگر ازدواج کرد و من سرپرستی دو فرزند پسرم را برعهده گرفتم. 
وی می‌افزاید: به این خاطر که دچار معلولیت شده بودم و سرپرست فرزندانم را نیز بر عهده داشتم، توانستم تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گیرم. 
 
معصومه در خصوص چگونگی گذران زندگی پس از جدایی از همسرش می‌گوید: زمانی که همسرم خانواده را ر‌ها کرد، تصمیم گرفتم هر طور که شده زندگی را اداره کنم. آن زمان با یکی از اقواممان که در بازار یک مغازه لباس فروشی داشت صحبت کردم و شرایط را برای او توضیح دادم. او نیز پذیرفت که بافتنی‌های من را در کنار سایر اقلامی که در مغازه اش به فروش می‌رساند، بفروشد و در آخر نیز بخشی از درآمد حاصل شده را به من و فرزندانم دهد. 
 
وی با اشاره به افزایش مستمری دریافتی اش از سازمان بهزیستی می‌گوید: از ابتدای سال، مستمری مددجویان افزایش یافته و این افزایش مستمری سبب شده سفره همیشه خالی خانه ما، تا حدود وضعیت بهتری پیدا کند. 
 
این مددجوی سازمان بهزیستی می‌افزاید: روز ۲۸ فروردین ماه، برای اولین بار مستمری سه برابر شده به حساب خانواده ما واریز شد و این ماه نیز چند روز قبل، برای دومین بار مستمری با مبلغ جدید را دریافت کردیم. 
 
بر اساس اعلام سازمان بهزیستی کشور، در حال حاضر ۵۱۹ هزار خانوار تحت پوشش این نهاد حمایتی هستند و تمام این خانواده ها، طی دو ماه گذشته رقم جدید مستمری‌ها را دریافت کرده اند. مستمری بگیران کمیته امداد نیز بیش از یک میلیون و ۶۲۰ هزار خانواده اعلام شده اند. 
 
اکنون رقم دریافتی مددجویان از محل هدفمندی یارانه‌ها و مستمری که پیش از این دریافت می‌کرده اند ۳ برابر شده است. بر این اساس، مددجوی یک نفره رقم ۱۴۸ هزار تومان دریافتی خواهد داشت. دریافتی مددجویان ۲ نفره ۲۵۰ هزار تومان، ۳ نفره ۳۲۵ هزار تومان، ۴ نفره ۴۱۸ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۴۶۵ هزار تومان دریافتی خواهد بود. 
 
علی، ۶۴ ساله و مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) است. وی در یکی از روستاهای استان کرمانشاه با همسر و ۳ فرزند خود زندگی می‌کند. خانه شان که تمام آن را یک اتاق ۱۲ متری و یک آشپزخانه ۴ متری تشکیل می‌دهد، در کنار طویله گاوهای یکی از روستائیان قرار دارد. او در خصوص افزایش مستمری که از کمیته امداد دریافت می‌کرده است می‌گوید: پیش از این مجموع دریافتی ما تن‌ها به ۱۰۰ هزار تومان می‌رسید و با یارانه‌ای که دریافت می‌کردیم باز هم زندگی بسیار دشوار می‌گذشت. 
 
وی می‌افزاید: رقم مستمری دریافتی ما اکنون افزایش قابل توجهی داشته است. با این افزایش دیگر برای خرید مایحتاج اولیه زندگی با مشکل مواجه نیستم. 
 
در شرایطی که افزایش مستمری‌ها سبب ایجاد تغییر در زندگی خانواده‌های مددجویی شده است، اعلام شده که افراد پشت نوبت مانده نهادهای حمایتی نیز باید از مستمری که در بودجه سنواتی آمده، بهره‌مند شوند. در این شرایط، تغییرات قابل ملاحظه‌ای در زندگی افراد نیازمند ایجاد خواهد شد. 
 
انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور در این رابطه می‌گوید: بر اساس ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه، پشت نوبتی‌ها باید از مستمری که در بودجه سنواتی آمده برخوردار شوند. از همین رو تمام خانوارهایی که درآمد آن‌ها کمتر از میزان تعیین شده در قانون برنامه ششم توسعه است می‌توانند برای دریافت مستمری مددجویی در سامانه خدمات حمایتی ثبت‌نام کنند. 
 
وی می‌افزاید: این افراد باید در سامانه وزارت تعاون ثبت‌نام و پس از بازرسی میدانی، تحت پوشش سازمان بهزستی قرار می‌گیرند، در واقع مستمری تعیین شده بدون در نظر گرفتن یارانه نقدی برای خانواده‌های یک نفره ۱۹۵ هزار تومان، خانوده‌های دو نفره ۲۵۰ هزار تومان، خانوده‌های سه نفره ۳۲۵ هزار تومان، خانوده‌های چهار نفره ۴۱۸ هزار تومان و خانواده پنج نفره ۴۶۵ هزار تومان است و به خانواده‌هایی که درآمد آن‌ها بدون یارانه نقدی کمتر از این میزان باشد تعلق خواهد گرفت. 
 
 ۳ برابر شدن مستمری‌ها از یک سو و اختصاص مستمری به مددجویان پشت نوبت قرار گرفته از سوی دیگر سبب بهبود شرایط زندگی مددجویان خواهد شد. مددجویانی که سفره‌های آن‌ها ارتباط مستقیمی با مستمری دریافتی شان دارد.