رئیس جمهور فیلیپین اعلام حکومت نظامی کرد

"رودریگو دوترته"، رئیس جمهور فیلیپین، در جزیره میندانائو حکومت نظامی اعلام کرد. وی که در روسیه به سر می‌برد، قصد دارد برای نظارت بر عملیات نیروهای مسلح علیه تروریست‌ها، سفر خود را کوتاه کرده و به مانیل برگردد.

 

رئیس جمهور فیلیپین به دنبال درگیری‌هایی که از صبح سه‌شنبه میان نظامیان و گروه تروریستی مائوته (از حامیان داعش) در شهر مراوی، واقع در جنوب این کشور، رخ داد، حکومت نظامی اعلام کرد.

 

دوترته هم‌اکنون در راه بازگشت به مانیل است تا بر عملیات نظامیان فیلیپینی علیه تروریست‌های مائوته نظارت کند. در درگیری میان نظامیان ارتش و اعضای این گروه تروریستی، سه نفر کشته و 12 نفر نیز مجروح شدند. 

 

دوترته خطاب به مردم کشورش گفت: به هموطنانم که تجربه حکومت نظامی را پیش از این نیز داشتند اعلام می‌کنم، تغییری در شرایط دوران ریاست جمهوری "مارکوس" بوجود نیامده. من هم خشن خواهم بود. حتی اگر یک سال به طول انجامد، این کار را خواهم کرد. اگر هم یک ماهه به انجام رسد، خوشحال خواهم شد. به هموطنانم می‌گویم وحشت نکنند. من به خانه برمی‌گردم و به محض ورود به کشور، مشکل را برطرف می‌کنم.

 

تروریست‌های مائوته روز سه‌شنبه یک بیمارستان دولتی را در شهر مراوی تحت کنترل خود درآورند. مقامات دولتی برای آزادسازی این بیمارستان، نیروهای کمکی امنیتی به محل اعزام کردند.

 

به موجب قانون اساسی سال 1987، رئیس جمهور فیلیپین می‌تواند در صورت حمله یا قیام و زمانی که امنیت عمومی نیاز دارد، 60 روز حکومت نظامی اعلام کند.

 

سپس رئیس جمهور باید تا 48 ساعت پس از اعلام حکومت نظامی، گزارشی به کنگره ارائه کند و کنگره پس از رای گیری به ادامه و یا لغو و تعلیق حکومت نظامی رای می‌دهد.