قیمت نفت افزایش یافت

افزایش اعتماد به این مسئله که اوپک و غیر اوپکی ها توافق کاهش  تولید را تا نیمه نخست سال آینده میلادی تمدید خواهند کرد موجب شد تا قیمت نفت امروز با افزایش مواجه شود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 19 سنت، معادل 0.35 درصد افزایش به 54 دلار و 34 سنت رسید.

قیمت نفت خام آمریکا نیز امروز 17 سنت، معادل 0.33 درصد افزایش داشت و به 51 دلار و 64 سنت رسید.

قیمت هر دو شاخص نفتی نسبت به پایین ترین رقم های ماه می یعنی زیر 50 دلار بیش از 10 درصد افزایش یافته که ناشی از اجماع اوپکی ها و سایر تولید کنندگان بر سر تمدید توافق کاهش تولید بوده است.

بانک فرانسوی بی ان پی پاریبا در یادداشتی اعلام کرد: «اوپک در حالی روز 25 ماه می تشکیل جلسه می دهد که تمدید توافق کاهش تولید مهمترین دستور جلسه آن است. با توجه به اینکه میزان ذخایر نفتی به اهداف اوپک نزدیک نشده، به نظر می رسد که تمدید توافق کاهش تولید یک تصمیم از پیش تعیین شده است.»

موسسه بی ام آی ریسرچ اعلام کرد که کاهش تولید اوپک غیر اوپکی ها تنها منجر به توازن بازار در سال جاری میلادی خواهد شد و از سال 2018 به آن طرف، مازاد عرضه مجددا به بازار باز خواهد گشت، هرچند که سطح این مازاد عرضه کمتر از سال های 2013 تا 2016 خواهد بود.

یکی از دلایل اصلی ای که کاهش تولید موججب نزدیک شدن عرضه و تقاضا به یکدیگر نشده، افزایش تولید نفت آمریکاست که از اواسط سال 2016 میلادی با 10 درصد رشد به 9.3 میلیون بشکه در روز رسیده است.

موسسه بی ام آی اضافه کرده که در افق بیش از 5 سال آینده، رشد قیمت نفت تحت فشار رشد ادامه دار عرضه، شاهد کندی ساختاری خواهد شد.