ناکامی ایران برای کسب 4 کرسی در فیفا

فوتبال ایران همواره از نداشتن کرسی‌های بین‌المللی ضربه خورده و بارها در این باره صحبت شده که به همین دلیل نتوانسته‌ایم از حق فوتبال ایران دفاع کنیم، این حرف مربوط به امروز و دیروز نیست و سال‌هاست که وجود دارد.

روزی که مهدی تاج به‌عنوان عضو کمیته مسابقات فیفا انتخاب شد، خوشحال شدیم که فوتبال ایران صاحب کرسی شده و البته امیدوار شدیم برای کسب کرسی‌های بیشتر.

تاج با توجه به موفقیت‌های فوتبال کشورمان در آسیا، روابط خوب دیپلماتیکی که بین ایران و قدرت‌های جهانی به وجود آمد و البته نگاه ویژه جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا به فوتبال ایران توانست عضو کمیته مسابقات فیفا شود، کمیته‌ای که از مهم‌ترین کمیته‌های فدراسیون جهانی فوتبال محسوب می‌شود، با این حال کمیته‌های دیگری هم بودند که نمایندگان ایران برای عضویت در آنها معرفی شدند اما هیچ‌یک از این افراد موفق به کسب کرسی نشدند.

علی کفاشیان، احمدرضا براتی، غلامعلی محمدی و مرتضی تورک نفراتی بودند که چندی پیش به فیفا معرفی شدند. کفاشیان به‌واسطه حضور هشت‌ساله‌اش به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال ایران شناخته شده است، اما در حال حاضر جایگاه گذشته خود را ندارد.

براتی، رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال که نایب‌رئیس نهاد تعیین صلاحیت کنفدراسیون فوتبال آسیا و عضو کمیته حقوقی AFC نیز است هم نتوانست در کسب کرسی موفق باشد.

بحث اصلی اما روی معرفی نفراتی چون غلامعلی محمدی، عضو کمیته استیناف و مرتضی تورک، رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال است.

بخشی از رأی نیاوردن 4 ایرانی معرفی‌شده به فیفا را می‌توان به‌دلیل کاهش تعداد سهمیه‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا و البته لابی‌ کشورهای عربی نسبت داد اما پیش از اینکه کار به این مرحله برسد، سؤال این است که؛ ملاک معرفی نفرات چیست؟ محمدی و تورک از افراد شناخته‌شده در حوزه کاری خود هستند اما حتی اگر لابی ما قوی بود این افراد بر اساس چه رزومه ورزشی برای حضور در کمیته‌های فیفا معرفی شدند؟

اینکه چرا باید چنین نفراتی برای کسب کرسی بین‌المللی به فیفا معرفی شوند، نفراتی که حتی داخل ایران در حوزه ورزش شناخته‌شده نیستند، با چه استدلالی به فیفا معرفی شدند؟ غیر از این است که ضعف فدراسیون فوتبال در روابط بین‌الملل و عدم‌تحلیل تاکتیکی در این خصوص باعث شده چنین نفراتی برای کسب کرسی بین‌المللی به فیفا معرفی شوند؟ اگر این‌طور نیست، یعنی اتفاق دیگری رقم خورده که رئیس فدراسیون تصمیم گرفته این افراد را به فیفا معرفی کند؟

به نظر می‌رسد پیش از اینکه فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به ما بی‌توجه باشد، این خودمان هستیم که انتخاب‌های درستی انجام نمی‌دهیم و با این کار بلیت‌های خودمان را هم می‌سوزانیم.