ماه رمضان چه روزی آغاز می شود؟

روزهای معنوی وپر فضیلت ماه مبارک رمضان با رویت هلال ماه شعبان آغازمی شود و بندگانی که مشتاق عبادت حق و بهره وری از فواید معنوی و جسمی روزه داری هستند با وجود گرمای هوا و ساعات روزه داری طولانی عاشقانه برای آغاز  این ماه ثانیه شماری می کنند تا دوباره از باز هم در برابر پرودگار سر تسلیم فرود آورند. 

هر سال در روزهای پایانی ماه شعبان منجمان و ستاد استهلال مقام معظم رهبری محاسبات نجومی را برای ساعت دقیق رویت هلال ماه رمضان انجام می دهند و در یکی دو روز آخر ماه شعبان در سراسر ایران گروه های بسیاری همراه با تلسکوپ ها و دوربین های دو چشمی و ابزار لازم برای رصد و رویت هلال ماه رمضان چشمان خود را به آسمان دوخته تا خبراز رویت هلال این ماه به مردم بدهند.
 

 

رمضان

 

از وضعیت هلال ماه رمضان در جهان باخبر شوید
 

قاره آمریکا   

محسن قاضی میرسعید، عضو هیات علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و رکورددار رویت هلال ماه با اشاره به رویت هلال ماه رمضان در قاره آمریکا گفت: در غروب روز جمعه در تمام پهنه امریکای شمالی ، امریکای ، مرکزی و امریکای جنوبی هلال ماه رمضان با چشم غیر مسلح رویت خواهد شد.

 

قاره آفریقا  

 

عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری شنبه را روز اول ماه مبارک رمضان در قاره آفریقا معرفی کرد و افزود: هلال ماه رمضان در غروب روز جمعه پنجم خرداد برابر با 26 می در تمام پهنه قاره آفریقا با چشم غیر مسلح رویت خواهد شد.
 
رمضان
 

قاره اروپا  

 

رکوددار جهانی هلال ماه با بیان اینکه هلال ماه رمضان در قاره اروپا وضعیت کمی متفاوت تر خواهد داشت، گفت: غروب روز جمعه هلال ماه رمضان در جنوب و مرکز قاره اروپا با چشم غیر مسلح و در نواحی شمالی به جز کشورهای اسکاندیناوی با چشم مسلح قابل رویت  است و به نظرمی رسد در منتهی الیه مناطق شمالی این قاره به عنوان مثال شهر اسلو پایتخت نروژ نتوان هلال را حتی با ابزار نجومی مشاهده کرد.
 

قاره آسیا  

قاضی میر سعید با بیان وضعیت رصد هلال ماه رمضان در قاره آسیا عنوان کرد: هلال ماه رمضان در کشورهای سوریه، لبنان،ترکیه، فلسطین، عراق، کویت، عربستان، یمن، کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس، افغانستان به استثناء  مناطق شمالی آن شنبه ماه رمضان بوده و هلال ماه رمضان با چشم غیر مسلح قابل رویت است.

 

وی با بیان اینکه هلال ماه رمضان در ایران با چشم غیرمسلح قابل رویت است، افزود: در ایران به استثنای منتهی الیه شمال غربی و شرقی و در کشورهای پاکستان و هندوستان به استثناء شمال این 2 کشور، منتها الیه جنوب غربی کشور چین، سنگاپور ، تایلند، مالزی، اندونزی هلال ماه رمضان با چشم غیر مسلح رویت خواهد شد.

 

عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به کشورهای آسیایی که هلال ماه رمضان در آن ها با چشم و ادوات نجومی قابل رویت نیست، ادامه داد: هلال ماه رمضان در جنوب ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ارمنستان و آذربایجان با چشم غیر مسلح و در بقیه مناطق پهناور قاره آسیا  مانند کشور ژاپن با ابزار و ادوات اپتیکی قابل رویت نخواهد بود.

 

قاره اقیانوسیه (استرالیا )

وی درباره وضعیت هلال ماه رمضان در غروب جمعه در قاره استرالیا گفت: این هلال در کشور استرالیا به جز مناطق غربی این کشور که با ابزار قابل رویت است در بقیه نقاط با چشم غیر مسلح دیده خواهد شد و بدیهی است در کشور زلاند نو هلال ماه غیر قابل رویت است.

 

 
 
رمضان

 

وضعیت هلال ماه رمضان در ایران
 

ماه رمضان امسال درایران کی است؟

عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به وضعیت هلال ماه مبارک رمضان در ایران گفت: لحظه مقارنه ماه و خورشید در ساعت 15 دقیقه بامداد جمعه پنجم خرداد ماه برابر با 26 ماه می میلادی اتفاق می افتد .

 

 

رکوددار جهانی رویت هلال ماه با اشاره به آغاز ماه مبارک رمضان در ایران گفت: شروع ماه رمضان شنبه 6 خرداد بوده و امسال به احتمال زیاد آغاز ماه مبارک رمضان در ایران با عربستان در یک روز است.
 
رمضان
  
در این مناطق به دنبال هلال ماه رمضان بگردید 

 

 

وی افزود: در نقشه پیوست خط رویت هلال ماه کشیده شده است که رویت هلال ماه، در بالای این خط با ابزار اپتیکی و در پایین خط با چشم غیر مسلح امکان پذیر است و برنامه ریزی دقیق جهت مکان یابی ارتفاع مناسب از سطح دریا و دور بودن از گرد و غبار ازشاخصه های است که یک رصدگر متبحر و با تجربه برای رویت این هلال با چشم غیر مسلح  بکار خواهد برد.

 

 

قاضی میرسعید با اشاره به ارتفاع هلال ماه گفت: عرض دایره البروجی منفی ماه باعث شده ارتفاع هلال در شمالی ترین نقطه کشور حدود 5درجه و 45 دقیقه قوسی و در منتهی الیه جنوب کشور کمی بیش از 7 درجه باشد.
 

عضو هیات علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری توصیه کرد:  رصدگران این موضوع را به خاطر داشته باشند که تا خورشید چهار درجه در زیر افق قرار نگیرد و اسمان کمی تاریک نشده باشد نمی توان این هلال را با چشم غیر مسلح دید لذا با داشتن افقی بسیار مناسب هلال ماه در شمال کشور کمتر از 2 درجه و در جنوب کشور کمی بیش از سه درجه با افق فاصله دارد که غبار و موانع معمولا مانع رویت با چشم غیر مسلح خواهند شد.

 

 

  رمضان

 

 

نقشه رویت هلال ماه 

 

خط آبی : خطر رصدی هلال ماه مبارک رمضان با چشم غیرمسلح

 

چشمان بیش از 150 گروه رصدی برای رویت ماه به آسمان دوخته است 

حجت الاسلام و المسلمین موحد نژاد دبیر ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به تعداد گروه های رصدی برای رویت هلال ماه رمضان امسال گفت:  روز پایانی ماه شعبان، حدود 700 نفر در قالب بیش از 150 گروه  در سراسر کشور تلاش می کنند تا با ابزار اپتیکی و چشم غیر مسلح  هلال ماه رمضان سال 1438 را رویت کنند.

 

 
رمضان

 

عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری  با بیان اینکه گروه های رصدی متعددی برای رویت هلال ماه رمضان به مناطق مختلف ایران می روند، گفت: این گروه های رصدی از منتهی الیه شمال شرق، شمال غرب، شرق، تهران، مرکز ایران، غرب، جنوب شرق و غرب به رویت هلال ماه رمضان می پردازند.

 

 

وی با اشاره به مناطقی مناسب برای هلال ماه رمضان گفت:  گروه های رصدی در مناطق کوهستانی، کویری کوهستانی و مناطقی که افق عاری از گرد و غبار باشند تلاش می کنند تا با ابزارهای نجومی و چشم غیرمسلح هلال ماه رمضان را رویت کنند.
 
رمضان
 

 

در تهران کدام مناطق هلال ماه رویت می شود؟

عضو هیات علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه چندین گروه رصدی به نقاط مختلف تهران برای رویت هلال ماه اقدام می کنند، گفت:گروه های رصدی شامگاه جمعه آخر شعبان علاوه بر برج میلاد به ارتفاعات امامزاده هاشم، دماوند و اتوبان قم می روند تا بتوانند هلال ماه رمضان را با ابزاری اپتیکی مانند دوربین دوچشمی و تلسکوپ و چشم غیرمسلح رویت کنند.