حملات رسانه‌های سعودی و اماراتی به امیر قطر

 شبکه‌های العربیه و اسکای‌نیوز از شب گذشته تا بامداد امروز، به طور پیاپی به «تمیم بن حمد آل ثانی» حمله کردند و امارات و عربستان پخش شبکه‌های الجزیره را متوقف و پایگاه‌های اطلاع رسانی قطر در این دو کشور فیلتر شدند.

شب داغ حمله به امیر قطر در شبکه‌های سعودی و اماراتی

این اقدام در پی اظهارات جنجالی امیر قطر در حمایت از ایران بود که خبرگزاری رسمی قطر آن را منتشر کرد و شبکه‌های قطری به نقل از این خبرگزاری آن را بازنشر کردند.

تمیم شب گذشته گفته بود: پایگاه هوایی آمریکایی «العدید» از قطر در قبال طمع کشورهای همسایه حمایت کرد. اقدامات تنش‌زا علیه ایران نیز خطاست زیرا ایران نقطه ثقل منطقه است و حماس و حزب‌الله جنبش‌های مقاومت به شمار می‌آیند نه گروه‌های تروریستی... جنبش حمای نماینده قانونی ملت فلسطین است.

در پی انتشار این خبر، شبکه‌های العربیه در عربستان و اسکای نیوز که از ابوظبی پخش می‌شود، با دعوت از مهمانان متعدد، برای ساعت‌ها به امیر قطر و سیاست کشورش حمله کردند. العربیه سپس بخش از سخنان آرشیوی پدر امیر کنونی قطر، در دیدار با القذافی را پخش کرد که در آن، وی سخنانی را علیه عربستان سعودی بر زبان آورده بود. سپس بخش‌های از اظهارات آرشیوی «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور سابق یمن را پخش کرد که وی اعلام کرده بود که پدر امیر قطر در دورانی که خود در راس قدرت بود، از صنعاء خواسته بود که به او کمک کند تا عربستان را نابود کند.

الجزیرة: امیر قطر چنین سخنانی به زبان نیاورده است/خبرگزاری قطر هک شده است

در چنین شرایطی، شبکه الجزیره قطر شب گذشته سکوت کرده بود و به پخش برنامه‌های عادی خود ادامه داد و تنها یک خبر کوتاه منتشر کرد و طی آن اعلام کرد که خبرگزاری قطر از سوی افرادی ناشناس، هک شده و اظهارات منتشر شده به امیر قطر نسبت داده شده است و صحت ندارد.

الجزیره در ادامه اظهارات اصلی امیر قطر در جمع فارغ‌التحصیلان دانشکده افسری در دوحه را منتشر نکرد. این اقدام موجب شد که امارات پخش این شبکه را متوقف کند.

دلیل حمله به امیر قطر

دلیل حملات مستمر رسانه‌های سعودی و اماراتی به امیر قطر این است که هنوز چیزی از اجلاس سران برخی کشورهای عربی، اسلامی با رئیس جمهور آمریکا که با حضور سران 55 کشور اسلامی و عربی در ریاض (در 21 می) برگزار شد، نگذشته است.

نشست‌هایی که با بیانیه‌ای ضد ایرانی به پایان رسید و از تاسیس مرکز جهانی مبارزه با افراط‌گرایی که مقر آن در ریاض است، استقبال و بر آمادگی کشورهای حاضر در این نشست، برای تامین 34 هزار نیرو از کشورهای اسلامی به عنوان نیروهای حامی عملیات علیه تروریسم در سوریه و عراق تاکید شد. در این بیانیه یک کشور حامی تروریسم و مداخله‌جو در منطقه و خطرناک خوانده شد و رسانه‌های عربی مانور زیادی روی ائتلاف عربها علیه ایران و آنچه که تروریسم می‌خوانند، نشان دادند.

اولین کشوری که پس از انتشار این بیانیه واکنش نشان داد، لبنان بود و اعلام کرد که در جریان محتوای این نشست‌ها و بیانیه پایانی ضد ایرانی آن نبوده است و اکنون نیز امیر قطر از زیر بار تصمیمات اتخاذی علیه تهران در این نشست‌ها شانه خالی کرد.

فیلتر شبکه‌های الجزیره و پایگاه‌های خبری قطر در عربستان و امارات

امارات و عربستان سعودی در نخستین واکنش به اظهارت امیر قطر، شبکه‌های الجزیره و پایگاه‌های خبری قطری را فیلتر کردند.

بازتاب اظهارات منسوب به امیر قطر در رسانه‌های سعودی

العربیه بامداد امروز در خبری فوری اعلام کرد که قطر از سفرای عربستان، کویت، امارات و مصر خواسته تا طی 24 ساعت این کشور را ترک کنند. سپس اعلام کرد این خبر را خبرگزاری رسمی قطر اعلام کرد. لذا اگر واقعا این خبرگزاری در روز گذشته، هک شده بود، آیا می‌توانست تا به این لحظه تحت اداره افرادی باشد که آن را هک کرده‌اند.

العربیه سپس خبری را از سوی وزیر خارجه قطر منتشر کرد که وی خبر اخراج سفرای مذکور از دوحه را تکذیب کرد. همین امر موجب شد تا مهمانان حاضر در برنامه‌های این شبکه و اسکای نیوز اذعان کنند که یک امر غیرطبیعی در قطر روی داده است.

روزنامه «الوطن» عربستان نیز امروز با انتشار گزارشی در این‌باره نوشت: شبکه‌های اماراتی و سعودی پس از این اظهار نظر امیر قطر که بیانگر روابط مستحکم دوحه با تهران است به او حمله کردند. زیرا وی تبیین کرده که دلیلی برای دشمنی با ایران ندارد  و این امر مخالف کلیه دستاوردها و نتایج نشستهای اخیر شورای همکاری خلیج فارس در ریاض است.

روزنامه «الریاض» نیز با تیتر «شنونده عاقل‌تر از آن است که بهانه هک شدن را بپذیرد»، به اظهار نظر جنجالی امیر قطر پرداخت و نوشت:  رسانه‌ها تلاش می‌کنند که صحت اظهارات امیر قطر را تکذیب کنند و بگویند که خبرگزاری قطر هک شده است اما انتشار همزمان این خبر در چندین رسانه قطری بیانگر صحت آن است.

«جمیل الزیانی» رئیس تحریریه روزنامه سعودی «عکاظ» نیز در واکنش به اظهارات امیر قطر گفت:  قطر یک کشور بزرگ یا تاثیرگذار نیست.

وی در گفت‌وگویی تلفنی با العربیة اظهار داشت: باید نقاب از چهره تمام کسانی که علیه کشورهای عربی اقدام می‌کنند برداشت. قطر می‌خواهد در کشورهای عربی هرج و مرج به وجود آورد. این اظهار نظرها قطر را وارد مشکل خواهد کرد و عاقبت خوبی ندارد.

الزیانی با «هانی وفا» تحلیل‌گر سیاسی عربستان سعودی هم‌نوا شد و گفت که قطر می‌خواهد پا را از گلیمش درازتر کند و به دنبال نقشی بزرگتر از حد و اندازه خود در منطقه ایفا کند.

وفا در گفت‌وگوی تلفنی با العربیه گفت: قطر می‌خواهد ساز مخالف بزند و امکانات اقتصادی زیادی برای این کار دارد اما در نهایت باید بداند که پول همه‌ چیز نیست.

«امجد طه» نویسنده بحرینی نیز گفت: آنچه اکنون در قطر روی داده، کودتای نرم یا منازعه در داخل خاندان حاکمیت است.

روزنامه سعودی عکاظ در یادداشتی با تیتر «قطر صف را دو تکه کرد و به دشمنان امت پیوست» که امروز (چهارشنبه) منتشر شد اعلام کرد که این اظهارنظر امیر قطر باعث دو دستگی در جهان عرب می‌شود.

در ادامه این یادداشت آمده است: «امیر قطر حزب الله را یک حزب مقاومت دانست و ایران را یک کشور اسلامی دارای جایگاه منطقه‌ای غیرقابل انکار دانست و مخالفت خود با تنش علیه تهران را اعلام کرد».

وی از یک سو رابطه دوحه با اسرائیل را می‌ستاید و از سوی دیگر درباره رویکردهای دولت کنونی آمریکا در قبال قطر ابراز تردید می‌کند و می‌گوید که نمی‌تواند این رویکردها را مثبت ارزیابی کند. هرچند که این وضعیت به دلیل دادخواستهای قانونی علیه اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا در داخل کشور، ادامه نخواهد یافت.

امیر قطر سپس می‌گوید که پایگاه هوایی العدید دوحه را از طمع کشورهای همسایه مصون می‌دارد و از کشورهای مصر، امارات و بحرین می‌خواهد که در مواضع خود علیه دوحه، تجدید‌نظر کنند.