مصرف سیگار خطرناک تر از HIV

محققان دانشگاه یورک، در تازه‌ترین پژوهش‌های خود به این نتیجه رسیدند که مصرف تنباکو و دخانیات در بین افراد مبتلا به HIV مثبت به مراتب شایع تر از افراد HIV منفی است.

براساس پژوهش‌های انجام شده، همچنین مبتلایان به "HIV" که تنباکو مصرف می‌کنند، نسبت به بیمارانی که از توتون و تنباکو دوری می‌کنند، بسیار بیشتر در معرض مرگ قرار دارند؛ چراکه عفونت در این دسته از افراد شایع‌تر است. 

این مطالعه که در مجله لانست بهداشت جهانی منتشر شده، برای افزایش آگاهی مبتلایان به این بیماری انجام شده تا میزان مضرات مصرف تنباکو در شرایط خاص خود را متوجه شوند. 

محققان همچنین دریافتند، اگر فرد بیمار سیگاری باشد، ممکن است بیش از 12 سال از عمرش را از دست دهد؛ این بدین معناست که مصرف دخانیات در مقایسه با خود بیماری HIV، بیش از دو برابر موجب مرگ بیمار می شود.

پژوهش‌هایی که توسط شورای تحقیقات پزشکی آفریقای جنوبی صورت گرفته، نشان داد، در کشورهای کم درآمد، به ویژه در منطقه آفریقا احتمال استفاده از تنباکو در مردان مبتلا به ویروس اچ آی وی تا 41 درصد و زنان مبتلا به این ویروس تا 36 درصد بیشتر است. 

علاوه بر این، مستندات بیش از 10 سال تحقیق حاکی از آن است که مبتلایان به اچ آی وی که دخانیات هم مصرف می‌کنند، بسیار بیشتر از دیگران مستعد مشکلاتی اعم از برفک، زخم‌های دهانی، بیماری انسدادی مزمن ریه، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی، سرطان ریه و انواع سرطان‌های دیگر هستند. 

این تحقیقات در 28 کشور کم درآمد و متوسط درآمد از ابتدای سال 2003 تا پایان سال 2014 صورت گرفته است.